۱۳۸۶ آبان ۹, چهارشنبه

هلندی ایرانی تبار در معرض اعدام در ایران

شهرزاد نیوز: از هنگام دستگیری "المنصوری" در ماه مه 2006 در سوریه و استرداد وی به ایران، بارها سازمان عفو بین الملل و

دولت هلند خواهان آزادی این هلندی ایرانی تبار شده اند. با این وجود روز دوشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه او ظرف 48 ساعت آینده اعدام می شود.
عبدالله المنصوری، سال 1988 به عنوان پناهنده سیاسی وارد هلند شد و از سال 1989 به همراه همسر و چهار فرزند خود در شهر ماستریخت هلند زندگی می کرد. او از فعالین سازمان عفو بین الملل در شهر ماستریخت بود و به خاطر فعالیت هایش در سال 2001 نشان سلطنتی دریافت کرده بود. او در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته در جریان سفرش به سوریه به همراه 7 تن دیگر دستگیر شد. مقامات سوری اعلام کردند که وی چند روز پس از دستگیری تحویل مقامات ایران داده شده است.
تاکنون سازمان عفو بین الملل بارها خواهان حضور در جلسه محاکمه وی شده است که تاکنون با این ملاقات ها موافقت نشده است. همچین یک وکیل هلندی نیز برای سفر به ایران اقدام کرد اما موفق به دریافت ویزا نشد.
با اعلام خبر اعدام قریب الوقوع عبدالله المنصوری، احزاب سیاسی هلند خواهان مداخله دولت هلند برای توقف حکم اعدام شدند. در اتحادیه اروپا، نشست اضطرارای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل گردید.
"ماکسیم فرهاخن" وزیر امور حارجه هلند گفت که تاکنون بارها با سفیر ایران در هلند پیرامون این موضوع گفتگو کرده است. وی افزود در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویرک با نماینده ایران در مورد وضعیت پرونده "المنصوری" گفتگویی داشته است.
"هری فان بومل" سخنگوی امور خارجه حزب سوسیالیست هلند، در واکنش به خبر اخیر گفت که بی فایده نیست که ملکه هلند برای نجات جان امنصوری واسطه شود. زیرا به گفته وی نشان سلطنتی که به المنصوری داده شده است، چنین امری را ایجاب می کند. "فان بومل" چندی پیش در جریان مذاکرات پارلمانی، از وزیر امور خارجه خواستار شد که نمایندگانی از سوی این زارتخانه در جلسات محاکمه امنصوری شرکت کنند و کوتاهی گذشته را جبران نمایند.
سازمان عفو بین الملل در بیانیه مطبوعاتی که چندی پیش در مورد وضعیت المنصوری منتشر کرد، گفت که در ماه های ژوئن و ژوئیه، 4 جلسه دادگاه برای وی تشکیل شده بود. در اکتبر سال گذشته نیز کوفی عنان از مقامات ایرانی خواسته بود تا المنصوری را هرچه سریعتر آزاد کنند.
عدنان، پسر عبدالله المنصوری در مصاحبه با روزنامه های هلندی نسبت به خطری که پدرش را تهدید می کند شدیدا ابرزا نگرانی کرده است.
روززنامه هلندی "ان- ار-س" در مصاحبه ای که در اوت سال 2006، پس از دستگیر عبدالله المنصوری با پسرش با عدنان کرد، نوشت که عبدالله المنصوری ژنرال ارتش بوده و از مشاورین عفو بین الملل می باشد. او همچنین عضو حزب سبزهای هلند، و در انتخابات شهرداری های هلند، کاندیدای نمایندگی شورای شهر ماستریخت در سال 2002 بوده است. در همین مصاحبه گفته شده که المنصوری مسئول خارج کشور "جمهوری دمکراتیک الاهواز" است.
لینک مطلب
http://www.shahrzadnews.org/article.php5?id=671

هیچ نظری موجود نیست: