۱۳۸۶ آبان ۱۴, دوشنبه

انفجار آرژانتین؛ آغاز نشست پلیس بین الملل در مراکش
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هفتاد و ششمین مجمع عمومی پلیس بین الملل (اینترپل) امروز با حضور 600 نماینده از 144 کشور در مراکش آغاز بکار کرد .در این نشست که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت، مسایل مربوط به تروریسم بین الملل و درخواست آرژانتين مبنی بر صدور قرار بازداشت بین المللی برای پنج تن از مقامات رژیم تهران كه در انفجار تروريستی کانون همیاری یهودیان بوئنوس آيرس در سال 1994 دست داشتند، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
در نشست ماه مارس گذشته اينترپل که در مقر این سازمان در ليون فرانسه برگزار گردید، در پی اعتراض هیئت جمهوری اسلامی، تصميم گرفته شد كه تصميم نهايی در مورد پرونده بمب گذاری آرژانتین در اجلاس بعدی مجمع عمومی اين سازمان در مراکش اتخاذ شود.
محسن بهاروند، كاردار جمهوری اسلامی در آرژانتين با نگرانی از پیامدهای تصمیم اینترپل گفت "ما به اينترپل هشدار می‌ دهيم تحت فشار آمریکا قرار نگيرد و خود را از اين بازی سياسی دور نگاه دارد."
وی با لحن تهدیدآمیزی گفت "در صورت وارد شدن به اين بازی، صدور قرار بازداشت برای مقامات جمهوری اسلامی، پايان آن نخواهد بود."
وضعیت قرمز در انتظار مقامات رژیم
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت در اجلاس مجمع عمومی اینترپل در مراکش، درخواست آرژانتین مبنی بر صدور وضعیت قرمز برای چند تن از مقامات رژیم تهران بررسی خواهد شد.
وضعیت قرمز در اسناد پلیس اینترپل به این معنی است که فرد متهم برای استرداد احتمالی تحت تعقیب قرار می گیرد. هرچند صدور این وضعیت، کشورها را ملزم به بازداشت یا استرداد متهمان نخواهد کرد اما افرادی که وضعیت قرمز گرفته باشند، در فهرست تحت تعقیب اینترپل قرار خواهند گرفت.
خاطرنشان می شود سال گذشته دستگاه قضاييه آرژانتين حكم جلب رفسنجانی، رئیس جمهور وقت و هفت تن از وزيران و مقامات بلندپايه دوران رياست جمهوری او را به اتهام جنايت عليه بشريت و به عنوان طراحان و مجريان انفجار تروريستی سال 1994 صادر کرد.
علاوه بر رفسنجانی، هفت تن از مقامات دوران رياست جمهوری وی كه حكم جلب بين المللی آنها توسط دستگاه قضايی آرژانتين صادر شده، عبارتند از علی اكبر ولايتی، وزير امور خارجه، علی فلاحيان، وزير اطلاعات، محسن رضايی، سرکرده سپاه پاسداران، احمد وحيدی، سركرده نیروی تروريستی قدس، محسن ربانی و احمد رضا اصغری، دو ديپلمات رژيم و عماد مغنيه، سركرده سابق بخش امنيتی گروه تروریستی حزب الله لبنان.
آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتین و شاکی پرونده در آستانه سفر به مراکش اعلام کرد رژیم تهران به طور مداوم تلاش می کند این مسئله را سیاسی جلوه دهد در حالی که این یک پرونده قضایی است.
وی افزود ما بهمراه خود تمام مدارک را به مراکش می بریم و قصد داریم در این اجلاس توضیح دهیم که چرا این متهمان باید تحت تعقیب قرار گیرند.

هیچ نظری موجود نیست: