۱۳۸۶ آبان ۱۴, دوشنبه

منشور ازادی کورش بزرگ

منشور آزادی کوروش بزرگ.
"اينک که به ياری مزدا تاج پادشاهی ايران و بابل و کشور های اطراف را بر سر گذاشه ام اعلام می کنم تا روزی که زنده هستم و اورمزد توفيق پادشاهی را به من ميدهد دين و آيين و رسوم ملت هايی را که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذشت که حکام و زير دستان من نيز آنانرا کوچک شمارند يا نسبت به آنها بی حرمتی روا دارند. من هرگز فرمانروايی خود را بر هيچ ملت، قوميت و سرزمينی تحميل نخواهم کرد و هر ملتی آزاد است که مرا پادشاه خود بداند و من برای حکمرانی بر آنها مبادرت به جنگ نخواهم کرد.
من تا روزی که زنده هستم و مزدا توفيق پادشاهی را به من می دهد، نخواهم گذاشت کسی بر ديگری ظلم کند و اگر کسی مظلوم واقع شد من حق وی را از ستمگر خواهم ستاند و باو باز خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد. نخواهم گذاشت ." از کتاب (سرزمين جاويد، ماراموال ديگری را به زور و يا روش ديگر بدون پرداخت بهای آن و بر خلاف خواست صاحب مال آن را به چنگ آورد. نخواهم گذاشت شخصی ـ ديگری را به بيگاری گرفته و بدون پرداخت دستمزد او را به کار گيرد.
من امروز اعلام می دارم که هر کس آزاد است هر دينی را که خواست بپرستد و در هر مکان و سرزمينی که دلخواه اوست زيست نمايد، بشرط آنکه به حقوق ديگران لطمه نزند. من اعلام می کنم هر کس پاسخگوی اعمال خود است و هيچ کس را نبايد به خاطر گناه ديگری يا خويشاوندان او مجازات کرد. پادافراه برادر گنهکار و بر عکس به کلی ممنوع است و اگر يکی از افراد خانواده ای يا قبيله ای مرتکب گناهی شود تنها او بايد مجازات شود نه ديگران. نخواهم گذاشت مردان و يا زنان را به عنوان غلام و کنيز بفروشند و حکام وفرمانروايان من نيز می بايست از آن جلوگيری کنند. آيين بردگی را بايد به کلی از جهان برانداخت. از اهورامزدا خواهانم که مرا در کارم کامياب گرداندژين ماله)

هیچ نظری موجود نیست: