۱۳۸۶ دی ۶, پنجشنبه

نگرانی آمریکا از فروش موشک روسی به ایران

روسیه در ماه ژانویه تعدادی موشک ضدهوایی از نوع تور-ام 1 به ایران تحویل داد
مقامات آمریکایی اظهارات منابع نظامی ایران در مورد دریافت موشک های ضد هوایی جدید روسی را با نگرانی تلقی کرده اند.
در واکنش به اظهارات سرتیپ مصطفی نجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در مورد همکاری موشکی با روسیه، اسکات اسانزل، از سخنگویان دفتر رئیس جمهور آمریکا، گفته است که دولت وی "چشم انداز فروش اسلحه روسی به ایران و سایر کشورها را نگران کننده تلقی می کند."
وزیر دفاع ایران در پایان جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه گفت که در اجلاس کمیسیون مشترک نظامی-دفاعی ایران و روسیه نظارت بر آموزش سامانه موشکی تور-ام 1مورد بررسی قرار گرفته است.
برخی خبرگزاری ها از قول آقای نجار انجام معامله دیگری با روسیه برای خرید موشک های پیشرفته تر ضدهوایی نیز خبر دادند.
در پی انتشار این گزارش، منابع آمریکایی گفتند که روسیه در نظر دارد موشک های ضدهوایی از نوع اس - 300 در اختیار ایران بگذارد.
در حال حاضر، ایالات متحده می کوشد ایران را به دلیل خودداری از عمل به قطعنامه های مصوب شورای امنیت حاوی درخواست تعلیق غنی سازی اورانیوم هدف تحریم های گسترده تر بین المللی قرار دهد.
ایالات متحده از روسیه خواسته بود تا از انجام معاملات تسلیحاتی با جمهوری اسلامی خودداری ورزد و تاکید کرده بود در شرایط حاضر، چنین معاملاتی باعث تضعیف تلاش های بین المللی برای وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول خواست جامعه بین المللی خواهد شد.
قطعنامه های مصوب شورای امنیت حاوی تحریم معاملات مربوط به برنامه های موشکی ایران نیز می شود.
قراردادهای موشکی ایران و روسیه
در ماه ژانویه سال جاری مقامات روسی تایید کردند که در چارچوب قراردادی به مبلغ هفتصد میلیون دلار، تعدادی موشک تور-ام 1 به ایران تحویل داده اند.
موشک اس 300 نسبت به تور-ام 1 برد و دقت هدفگیری بیشتری دارداین نوع موشک می تواند همزمان هدف های متعددی را تا ارتفاع شش هزار متری رديابی کند و دو هدف را در آن واحد مورد حمله قرار دهند.
قرارداد مربوط به خرید این موشک ها در سال 2005 بین ایران و روسیه امضا شده بود.
موشک تور-ام 1 از نوع سلاح های متعارف تدافعی محسوب می شود و خريد و فروش آن مغايرتی با محدودیت های بين المللی ندارد اما به گفته کارشناسان، می تواند در حفاظت از تأسيسات اتمی ايران در برابر حملات موشکی يا هوایی احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.
هنگام تحویل این موشک ها، وزیر دفاع روسیه گفته بود که در صورت تمایل ایران، روسیه آماده است تا سیستم های دفاعی دیگری را نیز در اختیار ایران قرار دهد.
در ماه ژانویه سال جاری مقامات ایرانی از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک تور-ام-یک خبر دادند.
به گفته منابع آمریکایی، اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران به قرارداد جدیدی برای خرید موشک های پیشرفته تر از نوع اس 300 مربوط می شود که در مقایسه با موشک های تور-ام 1 می تواند برای نابودی هدف هایی در ارتفاع بالاتر به کار رود و از قدرت و دقت بیشتری برخوردار است.
هنوز منابع روسی در مورد انعقاد چنین قراردادی با ایران اظهار نظر نکرده و نسبت به ابراز نگرانی ایالات متحده نیز واکنشی نشان نداده اند.
جلسه کمیسیون مشترک نظامی و دفاعی ایران و روسیه با شرکت هیات های نظامی دو کشور به ریاست رئیس سازمان همکاری های نظامی و فنی روسیه و جانشین وزیر دفاع ایران در تهران تشکیل شده است
.

هیچ نظری موجود نیست: