۱۳۸۶ دی ۳۰, یکشنبه

واکنش وزارت کشور ایران به شایعه رد صلاحیت ها

انتخابات قرار است روز بیست و چهارم اسفند، پانزده مارس انجام گیرد
علیرضا افشار، رئیس ستاد انتخابات ایران، گفته است بررسی صلاحیت نامزدهای هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چارچوب مقررات صورت می گیرد.
علیرضا افشار در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا در اظهارنظری که گمان می رود پاسخی به برخی انتقادهای چهره های مطرح جریان اصلاحات از روند احتمالی رد صلاحیت ها باشد گفت: "فریاد زدن، تیتر کردن اظهارات و زیر سئوال بردن رد صلاحیت ها، مانع رفع سوابق تخلفاتی افراد نمی شود."
سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران چند روز پیش در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان از "محروم کردن نیروهای مومن و مجرب با سابقه روشن در صحنه انتخابات هشتم" ابراز نگرانی کرده بود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه مساله رد صلاحیت ها شایعه باشد، خواهان آن شد که در صورت صحت این موضوع، مقام های عالی رتبه نظام در این مورد وارد عمل شوند.
آقای افشار این نوع اظهار نگرانی ها را باعث برهم خوردن فضای انتخابات و مایوس کردن مردم دانسته و آنها را شایعاتی خوانده که مدرک و سندی برای اثبات آن وجود ندارد.
سخنان آقای خاتمی همچنین با واکنش خبرگزاری دولتی ایرنا روبرو شد و این خبرگزاری طی خبری، این سخنان را "واهی و بدون منبع" خواند.
موضوع رد صلاحیت ها همیشه در ایران بحث برانگیز بوده و در دوره های مختلف، عملکرد شورای نگهبان با انتقادهایی روبرو بوده است.
شورای نگهبان در دوره های مختلف مجلس از طریق نظارت استصوابی مانع از داوطلبی بسیاری از چهره های سیاسی در انتخابات شده که همواره اعتراض هایی برانگیخته است، بسیاری از فعالان سیاسی ایرانی معتقدند که اعضای شورای نگهبان بر اساس تمایلات سیاسی خود تصمیم گیری می کنند و مانع از ورود افرادی به مجلس می شوند که با این تمایلات سیاسی هماهنگ نیستند اما شورای نگهبان همواره این اتهام را رد و تأکید کرده که تنها بر اساس قانون رفتار می کند.
برای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران در مجموع هفت هزار و ۱۶۸ نفر برای نامزدی ثبت نام کرده اند که ۵۸۵ نفر از آنان را زنان تشکیل می دهند.
این انتخابات قرار است روز بیست و چهارم اسفند، پانزده مارس انجام گیرد.
در این دوره از انتخابات مجلس، برای نخستین بار حداقل سن رأی دهندگان از پانزده سال به هیجده سال افزایش یافته و سازمان ثبت احوال ایران شمار واجدان شرایط رأی دادن را حدود ۴۳ میلیون نفر برآورد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: