۱۳۸۷ شهریور ۱, جمعه

صدور قرار کفالت 50 میلیون تومانی برای فعال جنبش زنان

تعویق دادگاه خدیجه مقدم؛ صدور قرار کفالت 50 میلیون تومانی برای آیدا سعادت
تغییر برای برابری: دادگاه خدیجه مقدم از اعضای کمپین یک میلیون امضا و همسرش اکبر خسروشاهی که قرار بود 30 مردادماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شود به تعویق افتاد. دادگاه این عضو کمیته مادران کمپین و همسرش که در فرودین ماه سال جاری نه روز بازداشت بوده است، 13 آبان ماه برگزار می شود.
دادگاه رسیدگی به پرونده آیدا سعادت یکی از بازداشت شدگان مراسم بزرگداشت 22 خرداد، نیز در همین روز در شعبه یکم دادیاری ویژه امنیت دادگاه انقلاب برگزار شد. در دادگاه آیدا سعادت پس از بازجویی از این فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا، با تفهیم اتهام اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستور پلیس، قرار کفالت 50 میلیون تومانی برای وی صادر شد. این در حالی است که از وی در خصوص فعالیت در سایت تغییر برای برابری نیز بازجویی به عمل آمد که این موضوع ارتباطی به موارد اتهامی مندرج در پرونده بازداشت وی نداشت.
روز دوشنبه بیست و هشتم مرداد، چهار تن از بازداشت شدگان مراسم گالری راه ابریشم در پی تماس تلفنی مبنی بر حضور در دادگاه انقلاب برای دریافت مدارک خود به دادیاری ویژه امنیت مراجعه کردند که در روندی غیر قانونی و بدون دریافت احضاریه با جلسه تفهیم اتهام و گشوده شدن پرونده های مجزا برای هر یک از این بازداشت شدگان مواجه شدند و برای سه تن از آنان ، نفیسه آزاد، سارا لقمانی و فریده غائب قرار کفالت پنجاه میلیون تومانی صادر شد و در مقابل اعتراض آیدا سعادت به روند غیر قانونی احضار به وی ابلاغیه کتبی جهت حضور در دادگاه داده شده است.
اتهام اخلال در نظم عمومی و تمرد از فرمان پلیس در حالی برای این فعالان جنبش زنان صادر شده است که مراسم گالری ابریشم در روز 23 خرداد به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی و در پی تماس مسئولان وزارت اطلاعات و تهدید مدیر گالری برگزار نشد و در آن روز هیچ تجمعی هم شکل نگرفته بود. از سویی به اعتقاد مینا جعفری وکیل بازداشت شدگان این پرونده اتهامات عنوان شده در صلاحیت دادگاه انقلاب نبوده و دادگاه های عمومی و عادی مسئول رسیدگی به آن هستند. ناهید میرحاج، نسرین ستوده، عالیه مطلب زاده و جلوه جواهری، از ديگر بازداشت شدگان روز 23 خرداد هستند كه هنوز دادگاه انقلاب براي رسيدگي به پرونده آنها اقدامي نكرده است.
"در بيست و سوم خردادماه قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابریشم تهران سالروز ۲۲ خرداد ،روز همبستگی زنان را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به این گالری با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند . این در حالی است که پیش از این مدیریت این گالری فرهنگی موافقت خود را با بر گزاری این مراسم اعلام کرده بود اما با فشار نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور شد درهای گالری را بر میهمانان و سخنرانان این مراسم ببندد."
کمیته هماهنگی برگزاری مراسم روزهمبستگی زنان برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در اطلاعیه اي خطاب به مردم ایران بویژه زنان اعلام كرده بود : "مقامات مسوول در تمام دوسال گذشته از دادن مجوز به فعالان جنبش زنان برای برگزاری تجمع مسالمت آمیز خودداری کرده اند و هرگونه تجمع محدود آنها را نیز مورد حمله و ضرب و شتم قرار داده اند و حتی در برخی از موارد مانع برگزاری هرگونه گردهمایی این فعالان در خانه های شخصی شان شده اند.ما متاسفیم که نیروهای امنیتی از برگزاری یک مراسم آن هم با حضور جمع محدود صد و پنجاه تا دویست نفره و در یک محیط سربسته به وحشت می افتند و از برگزاری آن ممانعت می کنند."

هیچ نظری موجود نیست: