۱۳۸۷ مرداد ۲۰, یکشنبه

سکه هزار ریالی به بازار می آید


امسال در ایران پانصد میلیون قطعه سکه ضرب خواهد شد
طهماسب مظاهری، رئیس کل بانک مرکزی ایران، از ضرب سکه هزار ریالی خبر داده و گفته است این سکه ها به زودی در دسترس مردم قرار می گیرد.
گزارش ها نشان می دهد که سکه هزار ریالی (صد تومانی) در زمستان وارد بازار خواهد شد.
در طول سالهای اخیر به علت شدت تورم، از ارزش ریال پول ملی ایران کاسته شده و در فاصله چند سال اخیر به جای سکه های یک ریالی، دو ریالی، پنج ریالی، ده ریالی و بیست ریالی، سکه هایی با ارزش بیشتر ضرب شده است.
سکه هایی که اکنون از سوی بانک مرکزی ضرب می شود پنجاه، یکصد، دویست و پنجاه و پانصد ریالی است.
این سکه ها از پنج سال پیش از سوی بانک مرکزی ضرب شده اند. سکه های پنجاه و صد ریالی در سال 1383 و سکه های دویست و پنجاه و پانصد ریالی در سال 1386 ضرب شده اند.
سکه جدیدی که قرار است به زودی وارد بازار شود دو برابر بیشتر از با ارزش ترین سکه رایج قیمت دارد.
همزمان با ضرب سکه های با ارزش بالاتر، در چند سال اخیر اسکناس های درشت تر نیز چاپ شده است. برخی کارشناسان، کاهش ارزش پول و تورم را از علل چاپ اسکناس های درشت تر می دانند.
مجید صنیعی رئیس سازمان چاپ اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ایران گفته است: "در سال جاری یک میلیارد قطعه اسکناس چاپ و پانصد میلیون سکه ضرب خواهد شد."
سالانه نزدیک به یک میلیارد و 200 قطعه اسکناس از سوی بانک مرکزی چاپ می شود که به گفته آقای صنیعی در حال حاضر بیشتر آن پنج هزار تومانی است.
حجم اسکناس های فرسوده در ایران بالاست و سالانه 600 میلیون برگ اسکناس در ایران امحا می شود که هزینه آن 175 میلیارد تومان بر آورد می شود.
میانگین اسکناس به ازای هر نفر در ایرا ن100 برگ است در حالی که استاندارد آن در دنیا 10 تا 20 برگ بیشتر نیست.
تورم قيمت ها در سال های اخير باعث شده است که دولت اسکناس های درشت تری را به منظور سهولت حمل و نقل و انجام پرداخت های به جريان بياندازد.
با افزايش قيمت ها، اين اسکناس ها نيز جوابگوی نياز مردم نبوده و ضرورت انتشار اسکناس های جديد را اجتناب ناپذیر کرده است.
به گفته آقای مظاهری، کشورهایی که در معرض تورم بالا قرار دارند ناچار باید از طریق چاپ اسکناس درشتر و یا تقویت پول خود، وضعیت را اصلاح کنند.
پیشنهاداتی برای حذف صفر از پول ملی ایران وجود دارد اما به گفته رئیس کل بانک مرکزی برخی می گویند که وضع فعلی را حفظ کنیم و با چاپ اسکناس های درشتر آن را جبران کنیم و برخی نیز پیشنهاد داده اند که تعدادی از صفرهای ریال را حذف یا نام پول واحد خود را در کل تغییر دهیم."

هیچ نظری موجود نیست: