۱۳۸۷ دی ۱, یکشنبه

رفسنجانی: وارد کردن اعراب به پرونده هسته ای توطئه است

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وارد کردن اعراب به پرونده هسته ای ایران را توطئه جدید غربی ها دانست.
آقای رفسنجانی امروز در حاشیه نشست "پژوهش در دفاع مقدس" به خبرنگاران گفت: "غربی ها قصد دارند تا از این طریق، از وضعیت موجود در منطقه سوء استفاده کنند."
اشاره رئیس جمهوری پیشین ایران به دیدار وزرای خارجه کشورهای پنج بعلاوه یک با نمایندگان کشورهای عربی در باره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است.
وزرای خارجه و نمایندگان گروه ۱+۵ که شامل پنج عضو دایمی شورای امنیت و آلمان است، اواسط دسامبر امسال در نیویورک با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، عراق و اردن و مصر ملاقات کردند. در این دیدار تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت نداشتند و به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، بحرین و قطر، دعوت به عمل آمده را رد کرده و نماینده ای به این نشست اعزام نکردند.
آمریکا می گوید برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای جهان به شمار می رود و از این رو خواهان همکاری این کشور ها برای منزوی کردن ایران است. ایران طی سال های اخیر با کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی برقرار کرده و تلاش کرده تا نگرانی های آنها را در مورد مقاصد هسته ای خود برطرف کند، اگرچه برخی کشورهای عربی از افزایش نقش ایران در منطقه نگران هستند.
دیدار نمایندگان کشورهای عربی با گروه پنج بعلاوه یک از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. آقای خامنه ای در باره این دیدار گفته است: "این حداکثر کاری است که دشمن می تواند بکند."
رهبر جمهوری اسلامی برگزاری این جلسه را "تلاش بیگانگان برای وادار کردن سران برخی دولتهای عربی به مقابله با حقوق هسته ای و دیگر خواستهای ملت ایران" توصیف کرده است.
آمریکا به همراه اسرائیل، ایران را متهم می کنند که در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است، امری که همواره از سوی ایران رد شده است.ایران دستیابی به انرژی هسته ای را از حقوق خود می داند و می گوید برنامه هسته ای این کشور تنها مقاصد صلح آمیز دارد.
شورای امنیت سازمان ملل تا کنون چند قطعنامه علیه ایران به تصویب رسانده که در این قطعنامه ها خواهان تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم شده اما ایران این درخواست ها را رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: