۱۳۸۷ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

واکنش غرب به خبر تازه هسته ای احمدی نژاد

اعلام خبر آغاز نصب شش هزار دستگاه سانتریفوژ جدید در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز، واکنش اعتراض آمیز آمریکا و متحدان اروپایی اش را به همراه آورد.
سخنگوی کاخ سفید اعلام این خبر را باعث منزوی تر شدن بیشتر مردم ایران در جامعه جهاانی و اعمال تحریمهای بیشتر اقتصادی و سیاسی بر کشورشان دانسته، وزارت خارجه بریتانیا آن را نادیده گرفتن خواست جامعه جهانی قلمداد کرده و وزیرخارجه فرانسه گفته که اگر این روند ادامه یابد، باید تحریمهای سخت تری بر ایران اعمال شود.
خبر آغاز نصب شش هزار دستگاه سانتریفوژ جدید در تأسیسات غنی سازی اورانیوم را محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران هنگام بازدید از تأسیسات اتمی نطنز اعلام کرد، بازدید وی از این تأسیسات به مناسبت روز ملی فناوری اتمی در ایران انجام گرفته است.
در حال حاضر، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده که سه هزار دستگاه سانتریفوژ در تأسیسات نظنز نصب شده و خبر نصب دستگاههای تازه در حالی اعلام می شود که شورای امنیت سازمان ملل چند هفته پیش چهارمین قطعنامه خود را علیه فعالیت اتمی ایران صادر کرد و تحریمها و تدابیر بیشتری درنظر گرفت تا فشار بر این کشور را برای پایان دادن به فعالیتهای حساسیت برانگیز اتمی اش افزایش دهد.
آمریکا، بریتانیا و فرانسه در عین اینکه اعلام خبر گسترش فعالیتهای حساسیت برانگیز اتمی ایران را حاکی از پافشاری جمهوری اسلامی بر سرکشی از تصمیمات مجامع بین المللی دانسته اند، بر این نکته تأکید کرده اند که بهترین شیوه تغییر رفتار ایران، وارد شدن از در مذاکره و دیپلماسی است و نه دست زدن به اقداماتی که شرایط را وخیمتر کند.
آن گونه که در گزارش اخیر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل آمده، دست کم بخش تازه ای از دستگاههای تازه سانتریفوژ اورانیوم در ایران از نسل تازه ای اند که کارآیی بیشتری نسبت به دستگاههای قبلی دارد.
در اطلاعیه مطبوعاتی وزارت خارجه بریتانیا که در واکنش به آغاز نصب دستگاههای سانتریفوژ جدید در ایران صادر شده آمده که هدف از نصب این دستگاهها، کاربرد آنها در فعالیتهای صلح آمیز اتمی نیست، چراکه شش دولت درگیر در پرونده اتمی ایران (آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) تضمین کرده اند که در صورتی که ایران در آینده برای نیروگاههای هسته ای اش به سوخت نیاز داشته باشد، اورانیوم غنی شده در اختیار این کشور قرار دهند، اما ایران این پیشنهاد "سخاوتمندانه" را رد کرده و هیچ تلاشی هم برای جلب اعتماد جامعه جهانی به فعالیت اتمی خود نمی کند.
در مقابل، رئیس جمهور ایران هنگام اعلام خبر آغاز نصب شش هزار دستگاه سانتریفوژ تازه در نطنز گفته که "بدخواهان ملت" می کوشند ایران را از پیشرفت بازدارند و گرچه تلاش آنان مشکلاتی پیش آورده اما باعث شده است ایران به فناوری هسته ای بومی دست یابد.
وی به مردم ایران وعده داد که در سال جاری خبرهای خوبی در مورد پیشرفتهای هسته ای کشورشان خواهند شنید

هیچ نظری موجود نیست: