۱۳۸۷ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

محکومیت سه دانشجوی امیرکبیر تایید شد

دادگاه تجدیدنظر احکام مجید توکلی، احمد قصابان، و احسان منصوری، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر را با کاهشی جزئی، تایید کرد.
علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد مجید توکلی به 30 ماه حبس، احمد قصابان به 26 ماه حبس و احسان منصوری به 22 ماه حبس محکوم شده اند.
این دانشجویان که به تبلیغ علیه نظام، اهانت به مقدسات و نشر اکاذیب متهم شده بودند، در اواخر مهر ماه سال گذشته (اواسط اکتبر 2007) به ترتیب به سه سال، دو سال و نیم و دو سال حبس محکوم شده بودند.
محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع این دانشجویان در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی، به حکم اعلام شده اعتراض کرد.
آقای دادخواه گفت: "در دادگاه بدوی هیچ دلیلی علیه موکلین من ارائه نشد و ریاست دادگاه به دادستان مهلت داد تا با تجدید جلسه، شواهد خود را ارائه کند."
او افزود: "بعلت اینکه دادستان نتوانست دلیلی ارائه کند و مهلت منقضی شده بود، حکم برائت دانشجویان جوان صادر شد."
وکیل مدافع دانشجویان محکوم شده با اشاره به اینکه جلسه تجدیدنظر به درخواست دادستان تهران برگزار شد، گفت: "در جلسه تجدیدنظر هم هیچ دلیل، عماره و یا حجت و سندی ارائه نشد و انتظار بر این بود که بنا بر اصل 167 قانون اساسی، دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را تایید کند."
با این حال به گفته آقای دادخواه، دادگاه، بدون ارائه شدن دلیلی دیگر و تنها به واسطه اعتراض دادستان حکم برائت شکسته شد.
تنش در دانشگاه امیرکبیر
این سه دانشجو پس از آن از سوی وزارت اطلاعات ایران دستگیر شدند که انتشار چهار نشریه دانشجویی دانشگاه امیر کبیر به نامهای آیته، سحر، ریوار و سرخط موجب ایجاد تنش و درگیری در دانشگاه شد و در نهایت این نشریات در اردیبهشت ماه سال گذشته به اتهام مطالب "موهن" توقیف شدند.
این دانشجویان اعلام کرده بودند که نشریات مذکور جعلی هستند و "با سوء استفاده از آرم و نشان نشریات اصلی" چاپ شده اند.
در زمان بروز تنشها، گردانندگان این نشریات دانشجویی مدعی شدند هدف از "جعل" این نشریات، فراهم کردن بهانه ای برای تعطیلی کلیه نشریات دانشجویی بوده است.
پس از اعلام حکم دادگاه انقلاب نیز محمدعلی دادخواه، وکیل این دانشجویان از صدور حکم بر اساس اعترافات این دانشجویان انتقاد کرده بود.
خانواده این دانشجویان نیز، در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه مدعی شدند این سه نفر در هنگام بازداشت شکنجه شده اند.
این سه نفر هفت ماه پس از بازداشت، از اتهام توهین به مقدسات، حرم اهل بیت، مراجع، مردم شهرستان قم و شهر قم تبرئه شدند اما بخاطر مسئول دانستن نیروهای بسیج دانشگاه امیرکبیر در انتشار نشریات به اذعان آنها "جعلی"، به نشر اکاذیب متهم و محکوم شدند.
اکنون علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است که احکام قطعی است و این سه دانشجو مشغول گذراندن دوران محکومیت خود هستند.
اما وکیل مدافع این دانشجویان که خواستار جبران خسارت به آنها شد، گفت از طریق اعاده دادرسی یا باتوجه به اختیارات رئیس قوه قضائیه که می تواند مبادرت به ارجاع پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعب دیگر دادگاه ها کند، امکان رسیدگی مجدد پرونده وجود دارد

این قفط شامل دانشجو یان نیست بلکه محکوم کردنه ایران است و از شما ایرانی می خواهم که همیهنا نمان راحمایت کنی قرقیی ندارد که سیا سی با شد یا بی طرف چون بری گفتار اذاد مبارزه می کنند با سپاس از شما که خاک ایران مهم است برایه شما چون تو هم ایرانی هستی پایند ایران .

هیچ نظری موجود نیست: