۱۳۸۶ اسفند ۵, یکشنبه

متکی: مشکل آمریکا با ایران بسیار گسترده است

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در نشستی در دانشگاه علم و صنعت، مشکل آمریکا با ایران را بسیار گسترده دانست.
آقای متکی که به دعوت بسیج دانشجویی برای دانشجویان سخن می گفت، افزود که مشکل آمریکا با ایران تنها مساله هسته ای نیست که "با اتمام آن، تمام شود."
وزیر امور خارجه ایران بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.
او مدعی شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسیده که "به همه سوالات خود در مورد فعالیت های هسته ای ایران، پاسخ داده شده است."
مقام های ایرانی جدیدترین گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را "یک پیروزی بزرگ" برای این کشور دانسته اند، این در حالی است که تحلیلگران می گویند این گزارش تاکید می کند که ایران هنوز به برخی سوال های اساسی، جواب نداده است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای این کشور، در پیامی "پیروزی تاریخی ملت" ایران را تبریک گفت.
گزارش روز جمعه آژانس به خاطر دادن اجازه بازرسی از برخی نقاط ممنوعه سابق در ایران، از این کشور ستایش کرده اما می گوید که ایران همچنان از پاسخ دادن به برخی مسائل کلیدی طفره می رود.
همچنین در گزارش آژانس آمده است که هیچ "تضمین جدی" وجود ندارد که ایران درحال ساختن سلاح اتمی نیست.
مقامات ایرانی در حالی بر پیروزی ایران در این پرونده و تبرئه شدن ایران تاکید می کنند که مقامات و رسانه های بین المللی برداشت دیگری در این مورد دارند.
از جمله جاناتان مارکوس، خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی، می گوید که یافته های آژانس بین المللی انرژی اتمی مسلما با تبرئه ایران فاصله زیادی دارد.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است که "استدلالی خیلی قوی" به نفع تصویب دور سوم تحریم ها علیه ایران وجود دارد.
مذاکره با آمریکا
وزیر امور خارجه ایران همچنین در مورد مذاکره با آمریکا در مورد مسایل عراق گفت که درخواست آمریکا نشان داد که "سیاست های تهاجمی" این کشور در عراق به بن بست رسیده است.
او افزود که ایران همواره تاکید کرده که آمریکا باید سیاست های خود را در عراق تغییر دهد.
ایران و آمریکا تا کنون چند دور مذاکره در بغداد بر سر مسایل امنیتی عراق داشته اند.
آمریکا بارها ایران را متهم به دخالت در نا آرامی ها و خشونت های عراق کرده است. ایران این اتهام ها را رد کرده و حضور نیروهای خارجی در عراق را عامل خشونت ها می داند. طی ماه های اخیر که خشونت ها در عراق تا حدی کاسته شده، برخی منابع دلیل آن را متوجه ایران دانسته اند.
آقای متکی به دانشجویان گفته است که سیاست های آمریکا نسبت به ایران "کماکان خصمانه" است و مسایل بسیار زیادی از زمان پیروزی انقلاب ایران وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: