۱۳۸۶ اسفند ۷, سه‌شنبه

ستایش آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از "پیروزی بزرگ" این کشور در موضوع مناقشه هسته ای ابراز خشنودی کرده و از محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، برای شیوه "بارز" اداره آن، ستایش به عمل آورده است.
آیت الله خامنه ای روز سه شنبه، هفتم اسفند (بیست و ششم فوریه) در دیدار با رییس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، گفت:"یک نمونه از پیشرفت های نظام اسلامی، مسئله هسته ای است که ملت ایران در این موضوع، حقا و انصافا به یک موفقیت بزرگ و پیشرفت چشمگیر دست یافته است."

آیت الله خامنه ای علاوه بر آقای احمدی نژاد، از نقش مجلس هفتم نیز در موضوع هسته ای تقدیر کرد و گفت:" در کنار ایستادگی ملت، مجلس هفتم نیز بر خلاف تلاش عده ای در دوره قبل، واقعا در موضوع هسته ای ایستادگی و پافشاری کرد."

آژانس هسته ای سازمان ملل این هفته در گزارش تازه ای گفته بود ایران در زمینه فعالیت های هسته ای خود شفافیت بیشتری داشته اما در این مورد که در حال ساخت بمب نیست، "تضمین های معتبری" ارائه نداده است.

گزارش روز جمعه آژانس به خاطر دادن اجازه بازرسی از برخی نقاط ممنوعه سابق در ایران، از این کشور ستایش کرده اما می گوید که ایران همچنان از پاسخ دادن به برخی مسائل کلیدی طفره می رود.

در بخشی از گزارش به مدارکی اشاره شده که سرویسهای اطلاعاتی دیگر کشورها در اختیار آژانس قرار داده اند و بر اساس این مدارک، ایران در مراحل آزمایشی و تحقیقاتی تولید کلاهک هسته ای برای موشکهای بالستیک قرار دارد.

ایران ضمن رد این اتهامات، آنها را ساختگی خوانده است.

در همین حال دیپلمات های غربی در آژانس بین المللی انرژی گفته اند ایران پس از توقف اولیه برنامه سری تسلیحات اتمی خود در سال ۲۰۰۳، ممکن است این برنامه را مجددا از سرگرفته باشد.

سیمون اسمیت، سفیر بریتانیا در آژانس گفت اسنادی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده نشان دهنده فعالیت هایی است که پس از سال ۲۰۰۳ صورت گرفته است.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی این مطلب را رد کرده و این مدارک را جعلی خوانده است.

اما گزارش اطلاعاتی آمریکا که قبلا منتشر شده بود، حکایت از آن داشت که ایران در این تاریخ، فعالیت های مربوط به تولید سلاح هسته ای را متوقف کرده.

اظهارات سفیر بریتانیا پس از ملاقات ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مطرح شد.


محمود احمدی نژاد گفته است تحریم ها باعث عقب نشینی ایران نخواهد شد

روز گذشته نیز جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پاسخ کشورش به پرسش های آژانس را یک موفقیت خواند و گفت: "برخی كشورهای غربی فكر می ‌كردند ما نمی ‌توانيم در مسير جواب به اين سوالات، پشت سرهم حركت كنيم و صداقت خود را ثابت كنيم و در اين مسير گير خواهيم كرد."

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین اعضای گروه کشورهای۱+ ۵ (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) را متهم کرد که گزارش اخیر محمد البرادعی را "بایکوت کرده اند"، زیرا "اگر می ‌خواستند به آن (گزارش) بپردازند، بايد با دلايل فنی و حقوقی توضيح می ‌دادند كه به چه دليل به دنبال صدور قطعنامه جديد در شورای امنيت می ‌روند".

در پی انتشار گزارش تازه آژانس، دولت ایران آن را یک پیروزی بزرگ و "پايانی بر پرونده هسته‌ ای جمهوری اسلامی ايران" خواند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در پیامی به این مناسبت، "پیروزی تاریخی ملت" را تبریک گفت.

هیچ نظری موجود نیست: