۱۳۸۶ اسفند ۵, یکشنبه

سفر اولمرت به ژاپن و گفتگو درباره ایران

اسرائیل می گوید که ایران همچنان تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی است ولی جامعه جهانی برای متوقف کردن ایران موفق نبوده است.
در اولین واکنشها به انتشار گزارش تازه محمد البرادعی رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، خایم رامون معاون نخست وزیر اسرائیل گفت که جامعه جهانی باید علاوه بر ایران، به اقداماتی علیه شرکتها و موسساتی که با ایران داد و ستد می کنند نیز متوسل شود.
در همین رابطه اخیرا سران اسرائیل در سفرها و دیدارهای خود با مقامات روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی بر افزایش فشارها بر ایران تاکید بیشتری کرده اند و خواهان برخورد جدی تر سازمان ملل متحد با ایران بوده اند.
و در همین چارچوب اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، برای ملاقات و گفتگو با مقامات ژاپن به این کشور سفر کرده است.
انتظار می رود که توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور هدف اصلی از این سفر باشد. اما گفته می شود که یکی دیگر از اهداف آقای اولمرت از این سفر که سفری کم سابقه توصیف شده گفتگو در مورد ایران به منظور متوقف ساختن برنامه های هسته ای ایران است.
مئیر جاودانفر، کارشناس امورخاورمیانه در اسرائیل، می گوید: "فعالتر شدن دیپلماسی اسرائیل برای تحت فشار گذاشتن ایران به این دلیل است که بعضی نکات مثبت چند گزارش اخیر درباره برنامه هسته ای ایران، از جمله گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا انگیزه ها برای مقابله با ایران را تضعیف کرده است."
وی اضافه می کند: "دولت اسرائیل احساس می کند که تحریم ایران در مجامع بین المللی بسیار سختتر شده و کشورهایی مثل کشورهای خاور دور انگیزه زیادی برای اقدام علیه ایران ندارند. بنابراین دولت اسرائیل تصمیم گرفته که بیشتر تلاش کند و در عالی ترین سطح با مقامات کشورهای مختلف در این باره گفتگو کند."
نخست وزیر اسرائیل نیز لحظاتی پیش از سفر به ژاپن گفت که ایران به دنبال تولید بمب اتمی است و باید تا جایی که امکان دارد روابط اقتصادی ایران با جهان خارج محدود شود.
خبرگزاریها از قول منابع اسرائیلی می گویند که در این سفر اسرائیل از ژاپن خواهد خواست تا سطح مبادلات اقتصادی خود را با ایران کاهش دهد.
ژاپن در سالهای اخیر سعی کرده است تا نقش مهمتری را در مناسبات سیاسی بین المللی به ویژه در خاورمیانه بازی کند و به این دلیل نیز از ایران خواسته است تا تقاضاهای جامعه جهانی را بپذیرد.
همچنین فشارهای آمریکا بر ژاپن باعث شده است تا این کشور از امضای یک قرار داد بزرگ برای توسعه میدان نفتی آزادگان در جنوب ایران عقب نشینی کند.
سهم مشارکت ژاپن در این پروژه از 75 درصد به کمتر از ده درصد کاهش پیدا کرده است.
علیرضا صدر، خبرنگار در ژاپن، می گوید که تقاضای اسرائیل از ژاپن برای کاهش مناسبات تجاری با ایران بستگی به میزان حمایت آمریکا از این تقاضا دارد.
آقای صدر می گوید: "وضعیت صادرات ژاپن خوب نیست و بازار انرژی در ژاپن هم بحرانی است. ژاپن از کاهش مشارکت در میدان نفتی آزادگان هم زیان دید. ولی نفوذ آمریکا بر ژاپن به اندازه ای است که اگر آمریکا اصرار کند می تواند ژاپن را به تجدید نظر به روابط خود با ایران وادار کند."
آقای صدر اضافه می کند که "تصمیم گیری درباره اینکه سطح روابط خود را با یکی از تامین کنندگان انرژی کمتر کند، در این کشور موضوع مهمی است و برای تصمیم گیری در این باره رایزنیهای زیادی لازم است."
روز یکشنبه (24 فوریه) بنیامین بن الیزر، وزیر امور زیرساختهای ملی اسرائیل، تلویحا از تعلل برای اعمال تحریمهای جدی اقتصادی علیه ایران انتقاد کرد و گفت که جامعه جهانی در برابر ایران عملکردی دو گانه دارد.
او افزود که از طرفی بر اعمال تحریمها علیه ایران تاکید می شود و از طرفی نیز شرکتهای اقتصادی همچنان با ایران داد و ستد می کنند.
رابطه ایران و ژاپن و نیز رابطه اسرائیل و ژاپن، از این جهت در ایران به دقت دنبال می شود که ژاپن یکی از بزرگترین شریکهای اقتصادی ایران است. این کشور دومین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می آید و یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت از ایران است
.

هیچ نظری موجود نیست: