۱۳۸۶ اسفند ۷, سه‌شنبه

'ایران احتمالا به برنامه تسلیحات اتمی ادامه داده است'

سفیر بریتانیا در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است ایران پس از توقف اولیه برنامه سری تسلیحات اتمی خود در سال ۲۰۰۳، ممکن است این برنامه را مجددا از سرگرفته باشد.
سیمون اسمیت گفت اسنادی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده نشان دهنده فعالیت هایی است که پس از سال ۲۰۰۳ صورت گرفته است.
این در حالیست که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی این مطالب را رد کرده و این مدارک را جعلی خوانده است.
اظهارات سفیر بریتانیا پس از ملاقات ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مطرح شد.
در این نشست مدارکی از منابع اطلاعاتی گوناگون درباره فعالیت های اتمی ایران به اعضا ارائه شد.
سفیر بریتانیا گفت اطلاعاتی که از منابع مختلف بدست آمده شامل طرح یک کلاهک اتمی و نحوه اتصال آن به موشک است.
گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا پیش تر خاطرنشان کرده بود ایران برنامه تسلیحات اتمی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.
اما سیمون اسمیت گفت که برخی از فعالیت های نظامی هسته ای ایران قطعا پس از این تاریخ انجام شده است.
وی گفت معلوم نیست که این پروژه در سال ۲۰۰۴ به طور فعال در حال اجرا بوده و یا آنکه ایران در این تاریخ تنها مشغول بررسی عملکرد گذشته خود بوده است.
سفیر بریتانیا افزود اما در هر حال این نشان می دهد که مقام های ایران همچنان علاقه مند به این پروژه بوده اند.
قطعنامه سوم
از سوی دیگر کشورهای غربی ابراز امیدواری کرده اند که قطعنامه سوم تحریم های ایران "بزودی" در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذارده شود.
تام کیسی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از نشست اعضای گروه 1+5 در واشنگتن درباره برنامه های اتمی ایران گفت این گروه توافق کرده است رویکرد دوگانه در برخورد با ایران را ادامه دهد.
اما محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت اقدام شورای امنیت اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر سوال خواهد برد.
وی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت ایران به کلیه سوالات آژانس پاسخ داده و دیگر بررسی برنامه های اتمی ایران در شورای امنیت مبنای قانونی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: