۱۳۸۷ تیر ۱۶, یکشنبه

بیانیه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های تهران درباره سالگرد قیام دانشجویی 18 تیر

18 تیر بی شك، صفحه ای ماندگار در تقویم جنبش دانشجویی كشورمان محسوب می شود؛ به گونه ای كه تاریخ كوشش های دموكراسی خواهانه و اعتراضی دانشجویان در كشورهای استبدادی، همواره با دیده احترام و بغضی فروخورده به آن می نگرد.
اگر دوم خرداد را گواهی بر مطالبات سیاسی و آرمان های دموكراتیك ایرانیان تلقی كنیم اما حوادث تلخ و خونبار تیرماه سال 78 آشكارا نشان داد كه نظام سیاسی حاكم، تا چه اندازه ای از ظرفیت انتقاد و اعتراضات دانشجویی برخوردار است. از این رو بیراهه نیست اگر استدلال كنیم كه فاجعه 18 تیر، سرنوشت جنبش اصلاحات را، پیشاپیش و به گونه ای آشكار، به تصویر كشید و سیمای پنهان امّا حقیقی استبداد دینی آغشته به نفت را عیان ساخت. براستی افسوس بر نظامی كه در مواجهه با اعتراض های دانشجویانی كه در همین سرزمین پرورش یافته اند، به انواع سلاح های گرم و سرد و زندان و شكنجه و انفرادی متوسل می شود.
گرچه پیگیری قضایی این فاجعه، همچنان كمترین خواسته جنبش دانشجویی و افكار عمومی محسوب می شود امّا تقلیل 18 تیر تا حد «دزدیده شدن یك ریش تراش» عملاً دهن كجی گستاخانه ای به مجموعه آزادی خواهان، فعالان حقوق بشر و حتی جامعه ایرانی است كه به خاطره ای دردناك تر از فجایع آن چند روز تبدیل شد.
جامعه ایران، از انقلاب مشروطه تاكنون، همچنان آبستن مطالبات موكراتیك و آزادی خواهانه است و 18 تیر نیز، كوششی خونبار و ماندگار در راستای نیل به همین آرمان های پاك و مقدس محسوب می شود. اگر بپذیریم كه زایش و تكوین دموكراسی، همچون هر تولد دیگر، با رنج و مصائب گریزناپذیری همراه است پس چنین به نظر می رسد كه روز به روز، بلكه لحظه به لحظه، بر رنج تكوین دموكراسی در جامعه ایرانی افزوده می شود و در این میان، جنبش دانشجویی همچنان این صلیب شكسته را به دوش می كشد و در این مسیر، مظلومانه امّا مصمم، بیشترین هزینه ها را می پردازد.
ما فعّالان سیاسی- دانشجویی لیبرال دانشگاه های تهران، یاد و خاطره عزت ابراهیم نژاد و تمامی دانشجویان رنج كشیده ای را كه در سال های عشق و شور جوانی، به بند در آمدند، گرامی می داریم و بار دیگر، آزادی بی قید و شرط یاران دبستانی در بندمان را خواستاریم.
باشد تا روزی نه چندان دور، در همین كوچه هایی كه اینك سرد و استبداد زده اند، در هوای دموكراسی استنشاق كنیم.

دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های تهران

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam be nazare man 18 tir bargeye khianate mozdooran be keshvar bood ke ba derayate mqame moazame rahbary va hoshyarye mardom khonsa shod
be omide naboodie tamamye doshmanane nezame moqadase jomhorye eslamie iran