۱۳۸۷ تیر ۱۹, چهارشنبه

افزایش انتقادها از آزمایش موشکی ایران

دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان داده اند
دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان داده اند.
سناتور باراک اوباما از حزب دموکرات ایران را تهدید بزرگی خواند و سناتور جان مک کین جمهوریخواه خواهان ایجاد یک سپر دفاعی موثر برای مقابله با تهدید ایران شد.

آزمایش موشکی جدید ایران با واکنش های منفی جهان غرب مواجه شده است. در این آزمایش های جدید، ایران نه موشگ جدید را امتحان کرد که یکی از آنها قابلیت هدف قرار دادن اسرائیل را نیز دارد.

وزیر مسکن اسرائیل در واکنش گفته است که این کشور قادر به دفاع از خود (در برابر تهدید ایران) است.

گفتگو با خشایار مهیم در دفتر بی بی سی در واشنگتن درباره واکنش آمریکا


گفتگو با صادق صبا، تحلیلگر مسائل ایران در سرویس جهانی بی بی سی

سخنگوی کاخ سفید نیز با محکوم کردن این اقدام ایران خواهان توقف این آزمایش ها از سوی ایران شد. فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز این آزمایش ها را مورد انتقاد قرار داده اند.
جان مک کین، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر گفت: "آزمایش های موشکی ایران نشاندهنده نیاز به سیستم دفاع موشکی موثر در زمان حال و آینده است."

آقای مک کین گفته است که این آزمایش ها، نشاندهنده خطری است که از سوی ایران متوجه همسایگان آن، به ویژه اسرائیل است.

سناتور باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات نیز با "تهدید بزرگ" خواندن ایران، خواهان در پیش گرفتن دیپلماسی تهاجمی در برابر ایران و وضع تحریم های بیشتر شد.

آقای اوباما خواهان آن شده که کانال های ارتباطی مستقیمی با ایران برقرار شود تا از تحریک جلوگیری شود. او افزود "ما باید سیاست دیپلماسی تهاجمی را به کار گیریم، سیاستی که متاسفانه طی چند سال اخیر به کار گرفته نشده است."

موشک شهاب ۳، یکی از ۹ موشکی است که امروز ایران در یک منطقه صحرایی که محل دقیق آن اعلام نشد، آزمایش کرد.

آزمایش موشک شهاب ۳، در یک مانور نظامی با نام "پیامبراعظم۳" صورت گرفت. در این مانور همچنین دو موشک دیگر با برد کمتر از شهاب ۳ نیز آزمایش شد.

این آزمایش موشکی و مانور نظامی سپاه، از سوی برخی کارشناسان پاسخی به مانور گسترده هوایی اسرائیل اعلام شده است.

مقام های نظامی ایران بارها تهدید کرده اند که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با پاسخ شدید این کشور روبرو خواهد شد اما خاطرنشان کرده اند که انتشار گسترده اخبار و گزارش هایی در مورد اقدام نظامی، جزئی از جنگ روانی علیه ایران است.

آمریکا اعلام کرده که برای حل مناقشه هسته ای ایران، راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد اما گزینه اقدام نظامی را رد نمی کند. اسرائیل ماه پیش مانور هوایی برگزار کرد که برخی منابع آن را جزئی از روند آمادگی این کشور برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران خواندند.

هیچ نظری موجود نیست: