۱۳۸۷ تیر ۱۹, چهارشنبه

شکایت ۱۱ نماینده مجلس ایران از قوه قضائیه

قوه قضائیه دو نماینده مجلس هشتم را در ارتباط با پرونده عباس پالیزدار احضار کرده است
یازده نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به کمیسیون اصل نود مجلس، از قوه قضائیه ایران شکایت کردند.
این نمایندگان دلیل شکایت از این قوه را، نحوه واکنش به گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضائیه خواندند. نامه این یازده نماینده که امروز منتشر شد خطاب به محمدرضا فاکر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس هشتم نوشته شده است.

به دنبال قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در آخرین روز کاری مجلس هفتم، تنشی میان دو نهاد علی رغم پایان یافتن دوره کاری مجلس هفتم شکل گرفت.

قوه قضائیه شدیدا به این گزارش که حاوی انتقادات تندی از این قوه بود، اعتراض کرد و آن را "طنز" خواند.

یازده نماینده مجلس در نامه خود گفته اند "مسئولان قوه قضائیه، پس از قرائت این گزارش، با اظهارات خود موجبات هتک حرمت مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نمایندگان را فراهم نموده و زمینه اهتلاف میان دو قوه را ایجاد کردند."

این نمایندگان همچنین اعتراض برخی مقام های قضایی را حاوی توهین، تهدید و در تلاش برای انحراف افکار عمومی دانسته اند.

پیشتر اعضای هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه ایران نیز در بیانیه ای، از برخوردهای این قوه با گزارش این هیات انتقاد کرده بودند.

آنها در بیانیه ای گفته بودند که وضعیت موجود در نظام قضایی کشور با آنچه مدنظر آیت الله خامنه ای، رهبر ایران است، فاصله دارد. این افراد هشدار دادند که برای وادار کردن برخی افراد و مقام های قوه قضائیه به نظارت پذیری، آماده پرداختن هزینه هم هستند. این افراد همچنین از سعید مرتضوی دادستان تهران نیز انتقاد کرده و او را به انجام اقدامات غیر قانونی متهم کردند.

واکنش ها نسبت به گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضائیه زمانی شدت گرفت که عباس پالیزدار، یکی از اعضای این هیات طی چند سخنرانی، برخی شخصیت های بلندپایه جمهوری اسلامی را به فساد متهم کرد.

به دنبال این سخنرانی، آقای پالیزدار بازداشت و خود به فساد مالی متهم شد. دادستانی نیز از فاطمه آجرلو، نماینده تهران و عضو این هیات به طور مفصل به مدت یازده ساعت بازجویی کرد. دو نماینده دیگر نیز در ارتباط با این پرونده احضار شدند.

قوه قضائیه به دنبال این قضایا از سوی برخی نمایندگان مجلس به تهدید اعضای هیات تحقیق به تعقیب قضایی و بی احترامی به مجلس متهم شد.

جنجال زمانی آغاز شد که سخنان عباس پالیزدار در دانشگاه همدان در سایت های اینترنتی منتشر شد. او در این سخنرانی تعدادی از روحانیان بلندپایه از جمله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، محمد یزدی، رئیس سابق قوه قضائیه، عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و علی اکبر ناطق نوری، رئیس پیشین مجلس ایران را به فساد اقتصادی گسترده متهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: