۱۳۸۷ مرداد ۶, یکشنبه

ایران به دنبال عضویت در شورای امنیت



این برای بار اول نیست که وزیر امور خارجه ایران از خواست کشورش برای عضویت در شورای امنیت سخن می گوید
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران خواهان حمایت جنبش عدم تعهد از عضویت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل شد.
آقای متکی در نشست کارشناسان ارشد اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد گفت که جمهوری اسلامی برای عضویت غیر دایم در شورای امنیت در دوره 2009 تا 2010 نامزد شده است.
آقای متکی خواهان آن شد که این نامزدی از سوی جنبش عدم تعهد و کشورهای دوست مورد پشتیبانی قرار گیرد.
او افزود که ایران امیدوار است با رای مثبت این کشورها، تحول مثبتی در عملکرد این شورا ایجاد کند. جنبش عدم تعهد 114 عضو دارد.
این برای بار اول نیست که وزیر امور خارجه ایران از خواست کشورش برای عضویت در شورای امنیت سخن می گوید.
شورای امنیت سازمان ملل در کنار پنج عضو دائم خود که شامل چین، فرانسه، روسیه، آمریکا و بریتانیا است، ده عضو غیر دایم نیز دارد که به تناوب تغییر می کنند. این ده عضو برای مدت دو سال، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب می شوند.
ایران پیش از این در سال های 1955 و 1956 میلادی در شورای امنیت به عنوان عضو غیر دایم حضور داشته است.
شورای امنیت سازمان ملل از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، سه قطعنامه علیه ایران به تصویب رسانده و تحریم هایی را بر ضد این کشور به تصویب رسانده است.
این تحریم ها به خاطر سرپیچی ایران از تعلیق غنی سازی اورانیوم صورت گرفته است.
ایران متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است، اتهامی که ایران همواره آن را رد می کند و می گوید که غنی سازی را از حقوق هسته ای خود می داند.
دور اخیر مذاکرات ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در ژنو نتیجه ملموسی به دنبال نداشت و قرار است این مذاکرات به زودی از سر گرفته شود.
ایران درخواست این کشورها برای توقف غنی سازی را رد می کند. آقای متکی در تازه ترین اظهارنظر خود درباره سوخت هسته ای گفته است که ایران حتما باید سوخت مطمئن هسته ای در اختیار داشته باشد، چون اطمینانی از اینکه این سوخت در اختیارش قرار بگیرد، ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: