۱۳۸۷ تیر ۱۹, چهارشنبه

جبهه گیری جناحی بر سر سخنرانی جنجالی

تنها سمت تأیید شده در مورد عباس پالیزدار، عضویت او در هیئت امنای خانه صنعتکاران ایران و سخنگویی این تشکل صنفی در سالهای گذشته است
سخنرانی فردی به نام عباس پالیزدار در دانشگاه بوعلی سینای همدان که طی روزهای اخیر، تصویر کامل ویدئویی آن از طریق شبکه اینترنت منتشر شده و وی در آن، اتهامات سنگینی متوجه مقامات و شخصیتهای بانفوذ جمهوری اسلامی کرده، واکنشهایی در محافل سیاسی ایران برانگیخته است.
این سخنرانی چهاردهم اردیبهشت (سوم مه) گذشته به دعوت جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد که تشکل عمده دانشجویی هوادار اصولگرایان به شمار می رود، اما تصویر ویدیویی سخنرانی حدود یک ماه بعد انتشار یافت و به برانگیختن واکنشها منجر شد.

عباس پالیزدار در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا دارای سمتهایی معرفی شد که به وی امکان دسترسی به اخبار پشت پرده را می دهد، او در سخنرانی اش با ذکر جزئیات، برخی از مهمترین و بانفوذترین شخصیتهای جمهوری اسلامی را متهم کرد که با سوء استفاده از موقعیت خود، منافعی اقتصادی برای خود و اعضای خانواده شان فراهم آورده اند، این اتهامات در مورد برخی موارد شامل مسائل اخلاقی نیز می شد.

وی در سخنرانی اش از 44 شخصیت شناخته شده ایرانی نام برد که نه تن از آنها روحانی اند.


گفتگو با کسری نوری، اکبر منتجبی و حسین باستانی

عباس پالیزدار در این سخنرانی به حمایت از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران پرداخت و گفت که او می خواهد دست مفاسد اقتصادی را ازامکانات دولتی کوتاه کند اما هیچ کس دولتش را در این زمینه حمایت نمی کند.

وی در مورد آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز گفت: "اگر بخواهم فقط چند پرونده کوچک مفاسد اقتصادی را بگویم آن وقت می بینید که چه مصیبتی کشور را گرفته که داد رهبر را هم درآورده و به خاطر بعضی مسائل، رهبر باید به صورت سربسته به مردم بگوید که در کشور چه خبر است".

عباس پالیزدار همچنین سقوط هواپیمای حامل رحمان دادمان، وزیر راه و ترابری دولت محمد خاتمی را که هفت سال پیش رخ داد، ناشی از اقدامی عمدی و خرابکاری دانست اما از کسی در این ارتباط نام نبرد، طی سقوط این هواپیما دو تن از معاونان وزیر راه و هفت نماینده مجلس نیز جان باختند.

پالیزدار کیست

تنها سمت تأیید شده در مورد عباس پالیزدار، عضویت او در هیئت امنای خانه صنعتکاران ایران و سخنگویی این تشکل صنفی در سالهای گذشته است.

عباس پالیزدار که پیش از پخش ویدئوی سخنرانی اش فرد چندان شناخته شده ای نبود به عنوان رئیس امور زیربنائی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مشاور کمیسیون اقتصادی مجلس و دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه معرفی شده اما مرکز پژوهشهای مجلس، انتساب آقای پالیزدار به این مرکز را تکذیب و تصریح کرده که وی تنها در سال ۱۳۸۴ که طرح رفع موانع تولید و سرمایه گذاری با مشارکت نمایندگان تشکلهای تولیدی در مرکز پژوهشهای مجلس بررسی می ‏شد، از طرف خانه صنعتکاران ایران، سه بار در جلسات مرکز شرکت کرده و به هیچ عنوان کارشناس یا کارمند مرکز نبوده و هیچگاه سمتی در این مرکز نداشته است.

در مورد هیئت تحقیق و تفحص مجلس نیز، نام دبیر این هیئت رسماً ابوالقاسم بهجویان اعلام شده بود، نه عباس پالیزدار.

محمد دهقان، یکی از اعضای این هیئت به روزنامه کارگزاران گفته که عباس پالیزدار تنها چند روزی به عنوان کارشناس مسائل قضائی با فاطمه آجرلو که عضو هیئت بوده همکاری داشته است.

این احتمال مطرح شده که عباس پالیزدار در زمانی که با هیئت تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه همکاری داشته، به اطلاعات و اسناد این هیئت دسترسی یافته، هرچند مواردی که وی در سخنرانی اش مطرح کرده در گزارش تحقیق و تفحص، درج نشده بود.

حمایت عباس پالیزدار از محمود احمدی نژاد و اینکه هیچیک از افرادی که وی به مطرح کردن اتهام علیه آنها اقدام کرده، از نزدیکان و هواداران آقای احمدی نژاد نیستند باعث جبهه گیریهای جناحی نیز شده است.

برخی از منتقدان دولت، عباس پالیزدار را یکی از اعضای تشکلی با عنوان یاران احمدی نژاد معرفی کرده اند که در سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران در آذر 1385 (دسامبر 2006) تشکیل شد، در اخبار این سایتها آمده که عباس پالیزدار از نامزدهای این تشکل در انتخابات شورای شهر تهران بود اما آرای کافی را در انتخابات به دست نیاورد.

اما نام عباس پالیزدار در فهرست نامزدهای مورد حمایت تشکل یاران احمدی نژاد در انتخابات شورای شهر تهران به چشم نمی خورد و نزدیکان آقای احمدی نژاد نیز هر گونه ارتباط میان او و این تشکل را تکذیب کرده اند.

از سوی دیگر، هواداران احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس می گویند اینکه عباس پالیزدار "به دروغ" به عنوان یکی از مسئولان این مرکز معرفی شده، اقدامی برای نسبت دادن وی به آقای توکلی و خدشه دار کردن وجهه او بوده است.

واکنشها

در نخستین واکنش عملی به سخنرانی عباس پالیزدار، رئیس دانشگاه بوعلی سینا بر اساس رأی هیئت نظارت دانشگاه، فعالیت جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه را به مدت سه ماه ممنوع کرد، هر چند این حکم برای اجرا به تأیید هیئت نظارت مرکزی وزارت علوم نیاز دارد.

عبدالله مرادی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا نیز از سمت خود کناره گیری کرد.

با توجه به اتهاماتی که عباس پالیزدار در سخنرانی اش مطرح کرد، افرادی که مورد اتهام قرار گرفته اند می توانند با طرح دعوا علیه وی، او را به نشر اکاذیب متهم کرده و امکان بازداشت و تعقیب قانونی او را فراهم آورند اما تاکنون هیچ گزارشی از اینکه اقدامی علیه عباس پالیزدار صورت گرفته باشد مخابره نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: