۱۳۸۷ شهریور ۱۸, دوشنبه

جمع آوری امضا برای طرح سئوال از احمدی نژاد

جمع آوری امضا برای طرح سئوال از احمدی نژاد


نمایندگان مجلس خواستار برکناری آقای مشائی از سمتش هستند.
نمایندگان مجلس ایران در حال جمع آوری امضا برای سئوال از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور هستند. سخنان رحیم مشائی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در باره دوستی مردم ایران و اسرائیل محور سئوال از آقای احمدی نژاد است.
اگر نمایندگان موفق به جمع آوری امضا برای سئوال از رئیس جمهور شوند این اولین باری خواهد بود که در سی سال گذشته نمایندگان مجلس، یک رئیس جمهور را به مجلس فرا می خوانند.

نمایندگان مجلس خواستار کنار گذاشتن آقای مشائی از سمتش هستند اما آقای احمدی نژاد تاکنون در برابر خواسته نمایندگان و طیفی از حامیان خود مقاومت کرده است.

علی مطهری که از لیست رایحه خوش خدمت از حامیان احمدی نژاد وارد مجلس شده است پیگیر جمع آوری امضا برای سئوال از رئیس جمهور است.

بر اساس قانون اساسی سئوال از رئیس جمهور به امضای 74 نماینده مجلس نیاز دارد و به گفته آقای مطهری تاکنون نیمی از امضاهای مورد نیاز جمع آوری شده است.

به گفته آقای مطهری، محور اصلی سئوال اظهارات آقای مشائی در باره دوستی با مردم اسرائیل و سکوت رئیس جمهور در این زمینه است.

اگر 75 نماینده مجلس این طرح سئوال را امضا کنند، آقای احمدی نژاد باید در مجلس حاضر و در صحن علنی مجلس به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد.

دوستی ایران و اسرائیل

آقای مشایی در روزهای پایانی تیر ماه در همایشی درباره گردشگری گفته بود: "ایران، امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است و هیج ملتی در دنیا دشمن ما نیست."

معاون آقای احمدی نژاد در سخنان خود گفت که ایران با هیچکس در دنیا جنگ ندارد و کشورش در حین هشت سال جنگ {ایران و عراق} تنها دفاع کرده است.

آقای مشایی گفته بود: "هیچ ملتی در دنیا دشمن ما نیست، ایران امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است و این افتخار است. ما مردم آمریکا را از برترین ملت های دنیا می دانیم."

این سخنان با واکنش های تندی به خصوص از سوی حامیان آقای احمدی نژاد مواجه شد اما وی نه تنها واکنشی به این انتقادها نشان نداد بلکه حتی برخی حضور پی درپی آقای مشائی در کنار آقای احمدی نژاد را نشانه دهن کجی رئیس جمهور به انتقادهای ارزیابی کردند.

پیش از تلاش نمایندگان برای جمع آوری امضا و سئوال از رئیس جمهور، محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس، گفته بود: "اگر دولت و رئیس جمهور فکری در حد تعویض آقای مشایی نکند احتمال دارد اصطکاک ایجاد شود. ما می ترسیم در این مسئله خدای نکرده اگر قرار باشد دولت مقاومت کند، دعوا شود."

همزمان با جمع آوری امضا برای طرح سئوال از رئیس جمهور، گروهی از نمایندگان مجلس درصدد تهیه طرحی برای خارج کردن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از زیر مجموعه ریاست جمهوری هستند.

هم اکنون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زیر نظر رئیس جمهور قرار دارد و رئیس این سازمان معاون رئیس جمهور است.

بر اساس طرح نمایندگان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه می شود.

نمایندگان مجلس می گویند که این طرح با هدف بالا بردن توانایی مجلس در اعمال نظارت بر مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است اما برخی کارشناسان می گویند که سازمان میراث فرهنگی قبلا زیر مجموعه وزارت ارشاد بوده و تلاش نمایندگان در واقع نشانه ناخرسندی از عملکرد احمدی نژاد در قبال آقای مشایی است.

هیچ نظری موجود نیست: