۱۳۸۷ مهر ۱۹, جمعه

آیت الله سبحانی: تفکیک دانشجویان دختر و پسر

جعفر سبحانی و عبدالله جاسبی
به گفته آقای سبحانی، دانشگاهها باید موظف به پذیرش دانشجویان ساکن در آن محل باشند
آیت الله جعفر سبحانی، از روحانیون بلند پایه جمهوری اسلامی در دیدار با عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد از طرح تفکیک دانشجویان دختر و پسر دفاع کرده و گفته است: " تفکیک کلاس های درسی دختران و پسران اگر چه پر هزینه باشد ولی باید اجرایی شود که این امر در اتقای تقوای دانشجویان موثر خواهد بود."

آقای سبحانی همچنین از طرح بومی‌سازی پذیرش دانشجو در دانشگاه دفاع کرده و گفته است:‌ "اجرای طرح بومی ‌سازی دانشجو، باعث حفظ عفاف و حجاب می‌شود و این مسئله باید به صورت دستور العمل و بخشنامه درآمده و دانشگاهها موظف به پذیرش دانشجویان ساکن در آن محل شوند."

به گفته این استاد حوزه علمیه قم، دانشجویانی که برای تحصیل وارد شهرهای دیگر می شوند نمی توانند فرهنگ خود را با شهر محل تحصیل خود تطبیق دهند. برای همین بومی کردن دانشگاهها برای حفظ تقوای دانشجویان موثر خواهد بود.

طرح گزینش دانشجویان بومی که امسال بر اساس مصوبه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شد، اعتراض های گسترده ای در پی داشت. بر اساس این مصوبه 65 درصد حجم پذیرش دانشجو در دانشگاهها به صورت بومی انجام می شود.

از نظر معترضان، وزارت علوم با اجرای طرح بومی گزینی باعث شده، داوطلبان شهرستانی با وجود دارا بودن رتبه های پایین نتوانند در دانشگاههای معتبر قبول شوند.

در پی اعتراض شرکت کنندگان کنکور به روش "بومی گزینی"، سازمان سنجش ظرفیت تعدادی از دانشگاههای تهران را افزایش داد و مجلس نیز ده درصد به ظرفیت دانشگاههای معتبر اضافه کرد. این طرح به دلیل داشتن بار مالی به تائید شورای نگهبان نرسیده و قرار است مجلس مجددا آن را بررسی کند.

از نظر مجلس اجرای طرح "بومی ‌گزینی" دسترسی دانشجویان نخبه به دانشگاه‌های برتر را کاهش داده و برای همین باید تغییراتی در این طرح صورت بگیرد تا معایب آن به حداقل برسد.

آقای سبحانی همچنین بالا بودن میزان طلاق در ایران را معلول آشنایی زن و مرد در دانشگاه دانسته و گفته است:‌ "اگر ازدواج ‌های امروز منجر به طلاق می‌ شود به دلیل آشنایی زن و مرد در خیابان یا دانشگاه است در حالی که ازدواج به طریق سنتی و قدیمی استحکام بیشتری دارد."

این استاد حوزه علمیه قم به رئیس دانشگاه آزاد توصیه کرده در اداره دانشگاهها موازین اسلام را مد نظر قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: