۱۳۸۷ مهر ۱۰, چهارشنبه

'بحث مجلس برای محدود کردن همکاری با آژانس اتمی'

کار در تاسیسات اتمی ایران
رئیس آژانس این هفته بار دیگر از ایران خواست در جهت شفاف سازی گام بردارد
موسی قربانی از مقام های بلندپایه مجلس ایران در واکنش به صدور قطعنامه تازه شورای امنیت گفته است که مجلس ممکن است بازرسی های آژانس اتمی سازمان ملل از تاسیسات اتمی ایران را محدود کند.

به علاوه وی گفت که صدور این قطعنامه سوالاتی را در میان برخی سیاستگذاران کشور نسبت به لزوم ادامه همکاری با آژانس به وجود آورده است.

ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع اشاعه سلاح های اتمی (ان پی تی) باید با درخواست های آژانس برای انجام بازرسی هایی از تاسیسات اتمی اش موافقت کند؛ بنابراین محدود کردن این بازرسی ها می تواند ناقض پیمان منع اشاعه باشد.

هرچند مقام های متعدد ایرانی از روز شنبه تاکنون قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل (1835) را محکوم کرده اند، اما این اولین هشدار نسبت به اقدامی عملی در مقابل تصویب قطعنامه تازه است.

قطعنامه 1835 بدون آنکه تحریم های تازه ای بر ایران اعمال کند از این کشور می خواهد "به طور کامل و بدون معطلی به تعهدات خود (براساس قطعنامه های مرتبط سازمان ملل) عمل کرده و درخواست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کند."

'بازنگری در میزان همکاری'
ايران برای اثبات حسن نيت خود سخاوتمندانه برای آژانس دسترسی هایی ايجاد كرده بود كه به زودی در سطح دسترسی آژانس در تاسيسات هسته ای ما تجديدنظر خواهد شد
عضو هیات رئیسه مجلس

موسی قربانی به خبرگزاری رسمی ایرنا گفت: "ايران برای اثبات حسن نيت خود سخاوتمندانه برای آژانس دسترسی هایی ايجاد كرده بود كه به زودی در سطح دسترسی آژانس در تاسيسات هسته ای ما تجديدنظر خواهد شد."

وی که از اعضای هیات رئیسه مجلس است افزود: "صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت در برخی محافل سياست گذاری ایران این بحث را دامن زده كه تا کی باید به یک همکاری بی‌حاصل با آژانس ادامه داد به همین دليل اكنون درون مجلس بحث‌هایی در جريان است تا برخی محدوديت‌های جديد بر روند همکاری با آژانس اعمال شود."

ایران در سال 2006 در واکنش به ارسال پرونده اتمی اش به شورای امنیت سازمان ملل از اجرای پروتکل الحاقی به پیمان منع اشاعه دست کشید. این پروتکل اجازه بازرسی های ناگهانی و از پیش اعلام نشده از تاسیسات اتمی یک کشور را به آژانس بین المللی می دهد.

مقام های این کشور علیرغم گزارش های انتقادآمیز اخیر آژانس دایر بر اینکه ایران در جهت رفع ابهام از جنبه های مختلف برنامه اتمی اش گام بر نمی دارد بر ادامه همکاری با این نهاد سازمان ملل تاکید کرده اند.

اما علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، که معمولا هشدارهای شدیداللحن علیه غرب صادر می کند، در واکنش به تصویب قطعنامه تازه گفت که باید در مقابل رفتار گروه 1+5 که آن را "تفننی"خوانده، تصمیم تازه ای از سوی ایران گرفته شود.

یک مقام بلند پایه مجلس ایران در گذشته علنا نسبت به خروج از "ان پی تی" و احتمال تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای هشدار داده بود.

'همکاری تا کی؟'
صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت در برخی محافل سياست گذاری ایران این بحث را دامن زده كه تا کی باید به یک همکاری بی‌حاصل با آژانس ادامه داد
موسی قربانی

محمد رضا باهنر، نايب رئيس مجلس ايران، در اوت سال 2006 تهديد کرده بود در صورت فشار غرب ممکن است با درخواست مردم، مجلس شورای اسلامی خروج از ان پی تی را تصويب کرده و نيز برای مقابله با تهديدات هسته ای، سلاح هسته ای توليد کند.

غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح های اتمی متهم می کند، اتهامی که ایران رد کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی برای شش سال سرگرم تحقیق درباره ماهیت برنامه اتمی ایران بوده است با این حال روز 15 سپتامبر یک بار دیگر گفت که هنوز نمی تواند با قاطعیت بگوید که این فعالیت ها کاملا صلح آمیز است.

محمد البرادعی مدیر کل این آژانس روز دوشنبه از ایران خواست "در اسرع وقت کلیه تدابیر لازم برای شفاف سازی... که برای ایجاد اعتماد نسبت به صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران لازم است را اجرا کند."

وی ظاهرا به اجرای پروتکل الحاقی اشاره داشت.

هیچ نظری موجود نیست: