۱۳۸۷ مهر ۱۲, جمعه

طرح "محاصره دریایی ایران" از دستور کار خارج شد

در پی افزایش اعتراض سازمان های غیردولتی و گروه های ضد جنگ در آمریکا، تصویب قطعنامه ای که به گفته مخالفان عملا بهانه ای برای "محاصره دریایی ایران" می بود، از دستور کار مجلس نمایندگان ایالات متحده خارج شده است.
هووارد برمن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، نگرانی از ادبیات پیش نویس این قطعنامه را علت توقف بررسی آن عنوان کرده است.
تعدادی از حامیان اولیه این قطعنامه هم امضای خود را پس گرفته اند.
منتقدان می گویند در صورت تصویب قطعنامه شماره 362 مجلس نمایندگان، احتمال رویارویی نظامی ایالات متحده با ایران افزایش می یابد.
تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نیاک)، که گروه او از مخالفان سرسخت این قطعنامه بود، گفته است که بایگانی شدن پیشنویس این طرح بیانگر تردید نمایندگان دموکرات کنگره است. بر این اساس آنها هم نگران تهدید اسرائیل به وسیله ایران هستند و هم از افزایش احتمال رویارویی ایالات متحده با این کشور نگران هستند.
قطعنامه ای برای صلح؟
ارائه دهندگان پیش نویس قطعنامه 362 مجلس نمایندگان آمریکا می گویند تصویب این قطعنامه به برقراری صلح در خاورمیانه کمک می کند. این در حالی است که همزمان طرح مشابه دیگری در مجلس سنا ارائه شده است.
محاصره با قایق
اعضای گروه کد پینک با قایق منزل سناتور اکرمن را که در کنار رودخانه پوتوماک در واشنگتن قرار دارد، محاصره کردند تا به طور نمادین مخالفت خود را با محاصره دریایی ایران نشان دهند

گری اکرمن، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که همراه مایک پنس، عضو جمهوریخواه این مجلس، پیشنویس قطعنامه 362 را ارائه کرده است، می گوید هدف از این کار ترغیب ایران به پذیرش خواسته های کشورهای غربی درباره برنامه اتمی و توقف حمایت این کشور از حزب الله لبنان و جنبش حماس است.
این قطعنامه از رئیس جمهوری آمریکا می خواهد از همه گزینه های دیپلماتیک و اقتصادی برای پیشگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای استفاده کند.
به گفته آقای اکرمن، قطعنامه های کنگره جنبه الزام آور ندارند و تنها بیانگر خواست نمایندگان هستند.
در بخشی از این قطعنامه، ممانعت از صادرات فراورده های نفتی به ایران و بازرسی از همه افراد، خودروها، قطارها، کشتی ها و هواپیماهایی که این کشور را ترک می کنند، مطرح شده است.
نگرانی از سیاست های ضد اسرائیلی ایران و برنامه هسته ای این کشور باعث شد طی دو هفته، بیشتر از 250 تن از اعضای مجلس نمایندگان از این قطعنامه حمایت کنند. تصویب این قطعنامه به 220 رای نیاز دارد.
حمایت از قطعنامه اکرمن-پنس به حدی بود که دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش بینی می کرد این قطعنامه به سادگی به تصویب برسد.
اما منتقدان قطعنامه "اکرمن-پنس" بند سوم قطعنامه را زمینه ساز محاصره دریایی ایران و اعلام جنگ به این کشور می دانند.
تام الن، نماینده دموکرات کنگره که در ابتدا از این قطعنامه حمایت می کرد، به خاطر نگرانی از محاصره دریایی ایران امضای خود را پس گرفت.
ترنت فرنکس و رابرت وکسلر، از دیگر نمایندگانی بودند که در واکنش به تماس های مکرر ساکنان حوزه های انتخابیه خود امضایشان را پس گرفتند و عذرخواهی کردند.
تلاش موفق
همزمان با ارائه پیشنویس قطعنامه 362 به مجلس نمایندگان آمریکا، گروه های ضد جنگ و بعضی سازمان های مردم نهاد آمریکایی تلاش گسترده ای را برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه در کمیته روابط خارجی و به رای گذاشتن آن در مجلس نمایندگان به کار بستند.
این در حالی بود که این قطعنامه از حمایت همه جانبه کمیته آمریکایی روابط عمومی اسرائیل، ایپک، برخوردار بود و به یکی از اولویت های سیاست خارجی این لابی قدرتمند در تابستان 2008 تبدیل شد.
تریتا پارسی موفقیت سازمان های غیردولتی را در متوقف کردن یک طرح مورد حمایت ایپک مهم می داند.
آمریکایی های ایرانی تبار از سراسر کشور به نمایندگان خود در کنگره ایمیل زدند، تلفن زدند و با آنها دیدار کردند تا مخالفت خود را به گوش آنها برسانند

تریتا پارسی
او در گفتگو با بی بی سی فارسی اظهار داشت: "آمریکایی های ایرانی تبار از سراسر کشور به نمایندگان خود در کنگره ایمیل زدند، تلفن زدند و با آنها دیدار کردند تا مخالفت خود را به گوش آنها برسانند."
آمریکایی های ایرانی تبار در ابراز مخالفت با این طرح تنها نبودند. آقای پارسی از همراهی گروه های مختلف در اعتراض به قطعنامه "اکرمن- پنس" خبر می دهد.
"این یک کار گروهی هماهنگ میان انجمن های مسیحی، سازمان های یهودی-آمریکایی، موسسه های فعال در مطالعات امنیتی و نیاک بود. این نشان می دهد جامعه ایرانیان آمریکا می تواند از نظر سیاسی در این کشور موفق باشد."
گروه ضد جنگ "کد پینک" یکی دیگر از گروه هایی بود که با برگزاری تجمع در برابر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تلاش خود را برای انصراف نمایندگان کنگره از حمایت از این قطعنامه به کار بست.
اعضای این گروه همچنین با قایق منزل سناتور اکرمن را که در کنار رودخانه پوتوماک در واشنگتن قرار دارد، محاصره کردند تا به طور نمادین مخالفت خود را با محاصره دریایی ایران نشان دهند.
به رغم خروج قطعنامه 362 از دستور کار مجلس نمایندگان، گری اکرمن ابراز امیدواری می کند با آغاز به کار دوره جدید کنگره در ژانویه 2009 دوباره بتواند این قطعنامه را به جریان بیاندازد.

هیچ نظری موجود نیست: