۱۳۸۷ مهر ۱۰, چهارشنبه

آیا "فیلترینگ" مانعی برای کاربران ایرانی است؟

چندانی بر کار آنها نمی گذارد و صرفا سبب اتلاف وقتشان می شود، زیرا مجبورند با صرف وقت بیشتری سایت های مورد نظر خود را ببینند.

گفته می شود که امروزه تکنولوژی های موجود روی اینترنت، "فیلترینگ" را بی اثر کرده است.

طی گفتگو با چند جوان ایرانی، مشخص شد که آنها راه های مختلفی را برای عبور از این دیوار تجربه کرده اند:

یکی از این راه ها استفاده از سایت هایی که شبیه جستجوگرهای اینترنتی هستند - و اصطلاحا "anonymizer" نام دارند - و در آن می توان آدرسی را تایپ کرد بدون اینکه در مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی ردی از شما بماند. البته شرکت ها می توانند خود این سایت ها را از طریق جستجو پیدا و فیلتر کنند.

برخی از کاربران از "پراکسی سرور" استفاده می کنند، هر چند که امروز کمتر از آن استفاده می شود، چون به نظر می رسد استفاده از آن برای کاربرهای عادی سخت است.

عده ای دیگر می گویند برنامه هایی فیلتر شکن که روی رایانه نصب می شوند، روش محبوبی برای گذر از اینترنت است. استفاده از این برنامه ها خیلی فراگیر شده است. با استفاده از این برنامه ها، تا زمانی که باز باشد، برای مراجعه به سایت های فیلتر شده مشکلی نخواهید داشت. این برنامه ها به طور رایگان در اینترنت هست. خیلی از این برنامه ها توسط چینی ها برای مقابله با فیلترینگ چین تهیه شده است.

از نظر شمار دیگری از کاربران، روش راحت تر و پرسرعت تر روش موسوم به "وی پی ان" است. برای استفاده از این امکان باید مبلغی را ماهانه پرداخت کرد و در مقابل آن، حسابی (account) دریافت می کنید که با آن، امکان مراجعه به هر سایتی امکانپذیر است. بسیاری از افراد در ایران این نوع حساب های اینترنتی را می فروشند و قیمت آن ممکن است پنج تا ده هزار تومان در ماه باشد.

به گفته شهرام شریف، مدیر سایت آی تی ایران، درصد بالایی از کاربران اینترنتی حداقل یک بار از فیلترشکن استفاده کرده یا هم اکنون از آن استفاده می کنند.

بالاخره، روش دیگر استفاده از خبرخوان هاست که دسترسی به اخبار را از هر سایتی که بخواهید ممکن می کند. با استفاده از این نرم افزارها نیازی به مراجعه به سایت های فیلتر شده نیست، تنها کافی است نشانی اینترنتی سایت مورد نظر را در آن وارد کنید و این نرم افزار خبرها را از آن سایت به روی رایانه شما منتقل می کند.

به هر حال به نظر می رسد با وجود همه مشکلات و مسائل موجود بر سر راه استفاده بی دردسر از اینترنت در ایران، این پدیده روز به روز جای خود را بیشتر در جامعه ایران باز می کند به طوری که هم سازمان ها و ادارات و هم مردم، بیشتر به توانایی های این شبکه پی می برند.

هیچ نظری موجود نیست: