۱۳۸۷ مهر ۲۲, دوشنبه

محمد خاتمی، میزبان رهبران سابق جهان

محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران، ادعاها مبنی بر سیاسی و انتخاباتی بودن همایش «دین در دنیای معاصر» را رد کرد.

این همایش امروز دوشنبه با حضور میهمانانی همچون کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، مری رابینسون، رئیس جمهور پیشین ایرلند و رومانو پرودی، نخست وزیر پیشین ایتالیا آغاز به‌کار کرده است.

در همایش «دین در دنیای معاصر» که دو روز ادامه خواهد داشت، شخصیت‌های دیگری از جمله لیونل ژوسپن، نخست وزیر سابق فرانسه، صادق المهدی، نخست وزیر سابق سودان و جورج سامپایو، رئیس جمهور سابق پرتقال حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای خاتمی گفت: «این همایش بین‌المللی از دو سال پیش برنامه‌ریزی شده است و ربطی به مسایل داخلی از جمله انتخابات ندارد.»


کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل

وی افزود: «اگر بخواهیم در عرصه انتخاباتی و سیاسی حضور داشته باشیم، باید کارهای دیگری بکنیم.»

نخستین نشست این همایش که از سوی بنیاد بین‌المللی گفتگو میان تمدن‌ها برگزار می‌شود، سال گذشته در اسلو پایتخت نروژ برگزار شده بود.
در برگزاری این همایش، مرکز صلح و حقوق بشر اسلو به ریاست کیل مگنه بوندویک نخست وزیر سابق نروژ نیز شرکت دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تشکیل کارگاه‌های تخصصی با موضوعات «مذهب، دموکراسی و افراط‌گرایی» و «مذهب و سیاست» از دیگر برنامه‌های این همایش است.

بنیاد بین‌المللی گفتگو میان تمدن‌ها سال گذشته در ژنو سوئیس تاسیس شده و هدف آن حمایت از گفتگو بین ملت‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادیان مختلف تعریف شده است.
ریاست این بنیاد بر عهده محمد خاتمی است و شورای مرکزی آن متشکل از سایر کشور‌ها از جمله ایران است.

آقای خاتمی در سخنرانی امروز این همایش گفت که «آن‌چه امروز فاجعه‌‏بار است، غیبت یا کم‌‏رنگ بودن همان جوهر مشترک ادیان است.»


مری رابینسون رئیس جمهوری سابق ایرلند

کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل نیز در این همایش، بر لزوم پیشگام شدن مقامات و مسئولان مذهبی و سیاسی کشورهای مختلف در محکوم کردن خشونتی که جهان امروز از آن رنج می‌برد، تاکید کرد.
آقای عنان همچنین مشکل جهان معاصر و افراطی‌‌گری‌ با نام دین را نه مشکل ادیان بلکه مشکل معتقدان آنها و فهم نادرست‌شان از مفاهیم ارزیابی کرد.

مری رابینسون، رئیس جمهوری پیشین ایرلند و کمیسر عالی کمیسریای حقوق بشر سازمان ملل، از دیگر سخنرانان این همایش، در سخنانی گفت: «باید از مذهب، روحانیت و ارزش‌های معنوی، برای صلح و نزدیکی ملل جهان استفاده کرد.»
رابینسون همچنین خواستار آن شد که راهبردی اخلاقی در کنار بررسی وضع اقلیت‌ها در کشور‌ها در نظر گرفته شود.

گیل مگنه بان داویک، نخست‌وزیر سابق نروژ و رئیس بنیاد صلح و حقوق بشر این کشور هم در سخنانی اظهار داشت: «آزادی مذهبی معنایش آزادی تغییر کردن است. ما انتظار داریم نیروهای مختلف تاثیر خود را بگذارند تا آزادی مذهب از این لحاظ رعایت شود.»

همایش دین در دنیای معاصر در حالی در ایران برگزار می شود که جمهوری اسلامی به خاطر ادامه فعالیت‌های اتمی‌اش، تحت شدید‌ترین فشار‌های بین‌المللی قرار دارد.
این کشور تا کنون از سوی شورای امنیت سازمان ملل به منظور توقف غنی‌سازی اورانیوم، سه مرحله تحریم شده است.

هیچ نظری موجود نیست: