۱۳۸۷ مهر ۲۷, شنبه

خاتمی خواستار تغییر روشها در کشور شد

محمد خاتمی
در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمد خاتمی، آزادی های اجتماعی در ایران بهبود یافت
محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران از وضعیت عمومی این کشور انتقاد کرده و گفته است: "این وضع، وضع مناسب ایران و جامعه ایرانی نیست و باید تغییر کند."

آقای خاتمی گفت که "آیا آنقدر که به ظواهر توجه می‌شود، به باطن جامعه که همانا اخلاق است و به امنیتی که ریشه در اعتماد و رضایت مردم از حاکمان دارد، توجه می‌شود؟ آیا ما در چنین جامعه‌ای بسر می‌بریم؟ اگر اینگونه نیست باید نگران بود و خواستار تغییر روش ها شد."

وی این انتقاداها را در دیدار برخی از نمایندگان انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد، مطرح کرده است.

رئیس جمهور پیشین ایران طی ماه های اخیر از سیاست های دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده بود.

وی در دیدار اخیرش با دانشجویان بدون اشاره به آقای احمدی نژاد و کابینه وی گفته است: "اگر کسی در این رابطه حرف می‌زند قصد تضعیف ندارد، چه خوب بود کسانی که مورد اعتماد مردم قرار گرفته‌اند، خودشان متوجه قضایا باشند و با برنامه‌های درست تری مسیر را طی کنند. اگر انتقادی از سر دلسوزی می‌شود یا حرفی به زبان می آید، نباید لجاجت کرد."

رئیس جمهور پیشین ایران گفته است: "آنچه ما می‌خواهیم ایرانی سربلند و پیشرفته است که مردم در آن احساس امنیت و حرمت کنند، اندیشیدن و سخن گفتن برایشان هزینه نداشته باشد و وجود آزادی و امنیت را به راستی احساس کنند."

در هفته های اخیر برخی از گروههای سیاسی موسوم به اصلاح طلب خواستار حضور محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده شده اند.

این انتخابات ۲۲ خرداد سال آینده خورشیدی برگزار می شود.

آقای خاتمی در جریان دیدار با دانشجویان درباره احتمال کاندیداتوری اش گفته است: "در مورد خودم نمی‌خواهم بگویم که در انتخابات آتی شرکت می‌کنم یا خیر. بنده دیدگاهها و حرف‌هایی دارم که در این روزها کم و بیش درباره آنها صحبت کرده‌ام و انشاء‌الله کم کم مسأله را روشن‌تر خواهم کرد."

آقای خاتمی برای دومین بار طی هفته های اخیر از حدود اختیاراتی که قانون اساسی به رئیس جمهور ایران داده انتقاد کرده و گفته که رییس جمهور باید در اجرای وظیفه خود به عنوان ناظر اجرای قانون اساسی، ضمانت اجرایی لازم را در اختیار داشته باشد.

آقای خاتمی می گوید که قوانین حاضر درباره حقوق رییس جمهور "ناقص" است.

به گفته رئیس جمهور پیشین ایران، آیت الله علی خامنه رهبر کنونی ایران در زمان ریاست جمهوری اش برای احیای حقوق رییس جمهور تلاش کرد بود.

آقای خاتمی گفته است: " اگر این تلاش‌ها نبود تشکیلات کنونی آن [اختیارات] را هم از من می‌گرفت."

محمد خاتمی از مرداد ۱۳۷۶ به مدت هشت سال رئیس جمهور ایران بود.

وی در سال های پایانی دوران ریاست جمهوری اش طی لایحه ای به مجلس، افزایش اختیارات ریاست جمهوری را خواستار شد اما با معطل ماندن این لایحه در مجلس ششم و جنجال هایی که بر سر تصویب احتمالی آن به وجود آمد، سرانجام این لایحه از سوی دولت پس گرفته شد.

رئیس جمهور پیشین ایران پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش و واگذاری کرسی ریاست جمهوری به محمود احمدی نژاد، هیچ پیشنهادی از سوی نهادهای مختلف حکومتی را نپذیرفت و فعالیت هایش را به ریاست موسسه گفتگوی تمدن ها و موسسه باران، دو نهاد خصوصی که وی پایه گذار آن بوده، محدود کرده است.

نظرشما در مورد این مطلبی که خواندید چیست

هیچ نظری موجود نیست: