۱۳۸۷ مهر ۱۲, جمعه

بحث داغ پی لین و بایدن درباره احمدی نژاد

پی لین - احمدی نژاد - بایدن
خانم پی لین گفت که سناتور اوباما می خواهد با رئیس جمهور ایران ملاقات کند اما جو باید این مساله را رد کرد
سارا پی لین، نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه، باراک اوباما را متهم کرده است که می خواهد با رئیس جمهور ایران که او را "دیکتاتوری خطرناک" خوانده ملاقات کند و این نظر را خطرناک و حاصل ساده نگری توصیف کرد.

خانم پی لین، فرماندار آلاسکا، در مناظره با آقای بایدن گفت که باراک اوباما می خواهد با محمود احمدی نژاد و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، پشت یک میز بنشیند.

سناتور اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، قبلا یک بار تاکید کرده است که سیاست پیشنهادی او برای گفتگوی بدون شرط با دشمنان آمریکا لزوما به معنی دیدار با محمود احمدی نژاد نیست.

سناتور بایدن در پاسخ به انتقادات خانم پی لین گفت که فرماندار آلاسکا در مورد سیاست آقای اوباما دچار سوءتفاهم است.

احمدی نژاد، کیم جونگ ایل و سایرینی که دیکتاتورهای خطرناک هستند، همان کسانی هستند که آقای اوباما گفته مایل است با آنها بدون پیش شرط ملاقات کند
سارا پی لین

خانم پی لین گفت: "احمدی نژاد، کیم جونگ ایل و کسان دیگری که دیکتاتورهای خطرناک هستند، همان افرادی هستند که آقای اوباما گفته مایل است با آنها بدون پیش شرط ملاقات کند."

وی افزود: "موضوعی این چنینی که از سوی یک نامزد ریاست جمهوری مطرح می شود، فراتر از ساده انگاری و قضاوت ضعیف است. چنین اظهاراتی از سوی او شدیدا خطرناک است."

آقای بایدن در واکنش تاکید کرد سناتور اوباما "نگفته است که با احمدی نژاد پشت میز مذاکره می نشیند."

وی افزود: "برای من شگفت انگیز است که جان مک کین (نامزد جمهوری خواهان در انتخابات) نمی داند که احمدی نژاد تشکیلات امنیتی ایران را کنترل نمی کند. این نظام مذهبی است که امور امنیتی را در دست دارد."

جو بایدن گفت که متحدان آمریکا از واشنگتن می خواهند با این گونه کشورها تعامل کند و افزود که پنج وزیر خارجه سابق آمریکا اخیرا از گفتگو با ایران حمایت کرده اند.

برای من شگفت انگیز است که جان مک کین نمی داند که احمدی نژاد تشکیلات امنیتی ایران را کنترل نمی کند. این نظام مذهبی است که امور امنیتی را در دست دارد
جو بایدن

وی گفت: "ببینید پرزیدنت بوش چکار کرد. بعد از پنج سال، بالاخره یک دیپلمات ارشد را به ملاقات با بلندپایه ترین دیپلمات های ایرانی و اروپایی فرستاد تا برای حل و فصل امور تلاش کنند."

آقای بایدن به اعزام ویلیام برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به نشست مقام هایی از سایر کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان با سعید جلیلی - مسئول مذاکرات اتمی ایران - در ماه ژوئیه اشاره داشت.

'نامه سفیر بریتانیا'

همزمان روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن، روز جمعه در گزارشی اختصاصی به نامه ای اشاره می کند که سفیر بریتانیا در واشنگتن درباره باراک اوباما به نخست وزیر بریتانیا نوشته که در آن به مساله ایران نیز اشاره شده است.

براساس این گزارش نایجل شینوالد در نامه دو ماه قبل خود به آقای براون با اشاره به "تمایل اوباما برای گفتگوی نامشروط با ایران" می افزاید که در صورت پیروزی اوباما این موضع ممکن است به طور بالقوه باعث اختلاف میان لندن و واشنگتن شود چرا که براساس قطعنامه های سازمان ملل، ایران ابتدا باید غنی سازی را متوقف کند و بعد از آن است که امکان مذاکره با آن کشور پدید می آید.

آقای اوباما در جریان مبارزات خود در مرحله مقدماتی انتخابات برای کسب نامزدی حزب دموکرات بارها از آمادگی برای گفتگو با سران دولت هایی مانند ایران، سوریه، کوبا و ونزوئلا سخن گفت و به همین علت با انتقاد شدید سناتور جان مک کین، نامزد جمهوری خواهان روبرو شد.

آقای مک کین می گوید که گفتگو با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، موقعیت او را تقویت می کند و پیغام نادرستی را به متحدان آمریکا مانند اسرائیل ارسال خواهد کرد.

سناتور اوباما در توضیح سیاست خود گفته است: "مقدمات این دیدار در این است که گفتگوهایی در رده های پایین تر انجام شود تا ما نگرانی خود را از برنامه اتمی نظامی آنها را مطرح کنیم و حرف های آنها را بشنویم."

هیچ نظری موجود نیست: