۱۳۸۷ مهر ۲۵, پنجشنبه

لاریجانی: درحال بررسی درخواست مذاکره با آمریکایی‌ها هستیم

علی لاریجانی
رئیس مجلس ایران گفته است 'برخی شخصیت‌های سطح بالا و سناتورها' برای ایران نامه فرستاده اند
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفته است: 'برخی نمایندگان آمریکا از جمله شخصیت‌های سطح بالا و سناتورها' نامه هایی برای ایران فرستاده اند و درخواست گفتگو با این کشور را کرده اند.

آقای لاریجانی که برای شرکت در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در ژنو به سر می برد گفت ایران درحال بررسی این نامه ها است.

او به زمان ارسال این نامه ها و نام افرادی که آن ها را به ایران فرستاده اند اشاره نکرده است.

اوایل سال جاری خورشیدی اعلام شد برخی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار ملاقات با نمایندگان مجلس ایران شده اند.

تام لانتوس، رئیس وقت کمیته امور بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود از پیشنهاد دهندگان این دیدار احتمالی است.

وی پیش تر هم اعلام کرده بود که مایل به سفر به ایران و ملاقات با نمایندگان مجلس این کشور است.

آقای لانتوس اواسط فوریه امسال درگذشت.

در انتظار انتخابات آمریکا

واکنش مقام های ایرانی به این ابراز تمایل نمایندگان کنگره آمریکا در آن هنگام ضد و نقیض بود، اما وزارت خارجه ایران گفت چنین درخواستی اگر به صورت رسمی مطرح شود، بررسی خواهد شد.

مشخص نیست اشاره آقای لاریجانی به بررسی نامه های حاوی درخواست گفتگو که توسط 'برخی نمایندگان آمریکا' نوشته شده، به درخواست پیشین نمایندگان یادشده مربوط می شود یا خیر.

موضوع لزوم مذاکره با ایران در ماه های اخیر بارها توسط سیاستمداران و رسانه های آمریکایی مطرح شده است. از جمله سناتور باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است در صورت پیروزی حاضر است بدون پیش شرط با مقامات ایران گفتگو کند.

جیم موران نماینده دموکرات کنگره آمریکا نیز چندی پیش گفته بود انتظار می رود با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت آمریکا، دیدار مستقیم با مقامات ایرانی تسهیل شود.

چندی پیش همزمان با سفر نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به سوریه، موضوع احتمال سفر وی به تهران نیز مطرح شد؛ اما دو کشور تمایلی برای انجام این سفر از خود نشان ندادند.

از زمان گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران و قطع کامل روابط دو کشور تاکنون دیدار رسمی میان نمایندگان مجالس ایران و آمریکا رخ نداده است اما نمایندگان آمریکایی دو ملاقات غیر رسمی اعلام شده با مقام های ایرانی داشته اند که هر دو مورد با واکنش هایی همراه شد.

ملاقات هایی غیر رسمی

در اولین ملاقات، مهدی کروبی رئیس وقت مجلس ششم که برای شرکت در اجلاس سالانه بین المجالس به نیویورک سفر کرده بود در بازدید از موزه متروپلیتن این شهر با سناتورهای آمریکایی روبه رو شد و به درخواست آنها برای گفت وگویی کوتاه پاسخ مثبت داد.

این اقدام آقای کروبی در شرایطی انجام شد که موضوع رابطه با آمریکا و هرگونه ارتباط میان مسئولان جمهوری اسلامی و سیاستمداران آمریکایی خط قرمز ایران، محسوب می شد.

جوزف بایدن
جوزف بایدن، سناتور دموکرات و نامزد پست معاونت ریاست جمهوری در ستاد انتخاباتی باراک اوباما، بیش از یک سال پیش با محمد جواد ظریف دیدار کرد

دومین ملاقات مربوط به دیدار سناتور جوزف بایدن رئیس کمیته امور خارجه سنای آمریکا با محمد جواد ظریف نماینده سابق ایران در سازمان ملل بود.

این دیدار که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد صورت گرفت، برخلاف ملاقات آقای کروبی، واکنش منفی چندانی به دنبال نداشت اما درز کردن خبر آن در رسانه های آمریکا، واکنش مطبوعات دو کشور را برانگیخت.

باراک اوباما نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آقای بایدن را به عنوان نامزد پست معاونت ریاست جمهوری در صورت پیروزی خود برگزیده است.

آقای بایدن از جمله سیاستمدارن حزب دمکرات است که طرفدار گفت و گوی مستقیم با ایران محسوب می شود و تاکنون تلاش هایی نیز در این باره انجام داده است.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر از دیدار احتمالی نمایندگان مجالس ایران و آمریکا استقبال کرده بود اما نمایندگان مجلس در ایران تاکنون برنامه ای برای انجام چنین دیداری نداشته اند.

تنها اقدام مجلس ایران برای ارتباط بیشتر نماندگان دو کشور، تصمیم نمایندگان مجلس هفتم به تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا بود که با وجود حمایت نمایندگانی از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، در عمل مسکوت ماند و به نتیجه نرسید.

هیچ نظری موجود نیست: