۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

انفجار شیراز به سلطنت طلبان نسبت داده شد

وزیر اطلاعات از بازداشت عوامل بمبگذاری در یکی از حسینیه های شهر شیراز خبر داد که 25 روز پیش، وقوع انفجار در آن به کشته شدن چهارده و زخمی شدن دست کم دویست تن انجامید.
وزیر کشور ایران نیز عاملان حادثه را افرادی اعلام کرد که به اسم سلطنت طلبی و به حمایت از کشورهایی دست به این اقدام زده اند که "داعیه حقوق بشر و دفاع از حقوق ملتها و ضدتروریسم" دارند.
این در حالی است که پس از وقوع این انفجار شورای امنیت ایران اعلام کرده بود که انفجار ناشی از بمبگذاری و خرابکاری نبوده، بلکه بر اثر منفجر شدن برخی اقلام جنگی صورت گرفته که در این حسینیه به نمایش گذاشته شده بود.
در اطلاعیه ای که شورای امنیت چهار روز پس از انفجار صادر کرد آمده بود: "انفجار هرگونه بمب یا انتقال مواد انفجاری از بیرون توسط عوامل و عناصر معاند اعم از داخلی و خارجی در این حادثه منتفی است".
انفجار هنگام مراسم هفتگی عزاداری در حسینیه سیدالشهدا، وابسته به کانون رهپویان وصال شیراز رخ داده بود.
غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران امشب (چهارشنبه) در فرودگاه شیراز به خبرنگاران توضیح داده که تحقیقات فنی وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پس از وقوع انفجار بیانگر آن بوده که انفجار ناشی از از اقدام عمدی نبوده ولی ادامه تحقیقات نشان داده که انفجار ناشی از بمبگذاری بوده است.
به گفته آقای اژه ای، علت اینکه عمدی بودن حادثه زودتر به اطلاع مردم رسانده نشده، تلاش برای دستگیری عامل اصلی حادثه بوده است.
وزیر اطلاعات به خبرنگاران گفت که مأموران ادارات کل اطلاعات چند استان از جمله فارس، تهران و مازندران پس از مدتی عوامل بمبگذاری و رابط و سرپل خارجی آنها را شناسایی و دستگیر کردند و فردی که عامل اصلی بوده، عصر امروز در حالی که مسلح بوده و تلاش می کرده از طریق یکی از شهرهای شمالی ایران به خارج فرار کند دستگیر شده است.
وی تعداد دستگیر شدگان را پنج تا شش نفر اعلام کرد و گفت که هنگام دستگیری متهمان، از آنان هشت کیلو مواد منفجره،‌ مقداری سلاح،‌ مهمات و سیانور کشف شده است.

به گفته وزیر اطلاعات، عامل اصلی انفجار در حالی که مسلح بوده و هنگام فرار به خارج از کشور دستگیر شده است

مصطفی پورمحمدی، وزیرکشور ایران نیز که همزمان با وزیر اطلاعات در شیراز حضور داشته در سخنرانی در جمع بازماندگان و خانواده های قربانیان انفجار شیراز گفته که سرنخهای حادثه دراستانهای دیگر یافته شده و عوامل حادثه در زمانی شناسایی و بازداشت شدند که حادثه دیگری در حال اتفاق بوده است.
وی که در حسینیه عاشقان ثارالله در شیراز سخنرانی می کرد توضیح نداد که این حادثه در چه استان دیگری در حال اتفاق بوده است.
وزیر اطلاعات ایران نیز که هنگام ترک شیراز با خبرنگاران سخن می گفت در این مورد و همچنین در مورد تمایلات سیاسی دستگیرشدگان توضیحی نداد اما تنها به این نکته اشاره کرد که بازداشت شدگان با گروههای اسلامی ارتباطی ندارند، او همچنین اشاره ای به اینکه عاملان حادثه تمایلات سلطنت طلبانه داشته اند نکرد.
نسبت دادن عاملان انفجار به سلطنت طلبان در حالی صورت می گیرد که از تابستان 1980 (1359) که کودتای افسران هوادار بازگشت سلطنت در پایگاه هوایی همدان کشف و خنثی شد، هیچ اقدام مسلحانه یا خرابکارانه ای در ایران به سلطنت طلبان نسبت داده نشده و گروههای سلطنت طلب ایرانی که در خارج از این کشور فعالیت می کنند بر رد اقدامات خرابکارانه تأکید می ورزند.
غلامحسین محسنی اژه ای به خبرنگاران گفته که چند گروه مسئولیت حادثه را بر عهده گرفتند و این موضوع باعث گمراهی و گرفته شدن وقت وزارت اطلاعات در شناسایی عاملان انفجار شد اما افرادی که در نهایت شناسایی و دستگیر شدند، ارتباطی با گروههایی که مسئولیت حادثه را به عهده گرفتند ندارند.
آقای محسنی اژه ای گفت که افرادی که به اتهام دست داشتن در بمبگذاری در شیراز دستگیر شده اند از چند سال پیش در ایران فعالیتهای خرابکارانه داشته و با کشورهای غربی، از جمله بریتانیا و آمریکا مرتبط بوده اند اما با اینکه از طریق وزارت خارجه ایران، "اطلاعات خوبی" در مورد این گروه و کارهای "خرابکارانه" آنها به این کشورها فرستاده شده، این کشورها نه تنها برخوردی با آنان نکردند بلکه به حمایت و پشتیبانی از آنها هم پرداختند.
وزیر اطلاعات ایران پیشتر نیز فعالیتهای گروه بلوچ جندالله، گروه کرد پژاک و افرادی که در ارتباط با بمبگذاری و نا آرامی قومی در استان خوزستان دستگیر شده بودند را به آمریکا و بریتانیا نسبت داده و این دولتها را به حمایت از آنان متهم کرده بود.
خبر بازداشت افرادی به اتهام دست داشتن در انفجار شیراز در زمانی اعلام شده که رهبر ایران در شیراز به سر می برد و اعضای دولت نیز همزمان به این شهر سفر کرده و جلسه هیئت دولت را در غیاب رئیس جمهور در این شهر برگزار کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: