۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

'فرانسه درخواست پذیرش اعضای مجاهدین را رد کرد'

بنابه گزارش ها آمریکا از فرانسه خواسته است شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در اردوگاهی در عراق زیر نظر ارتش آمریکا زندگی می کنند را بپذیرد که این درخواست رد شده است.
به گزارش وبسایت روزنامه لا فیگارو یک مقام وزارت خارجه فرانسه گفت: "آمریکایی ها از سال 2003 به این سو آنها را در عراق نمی خواهند و سعی کرده اند آنها را به جای دیگری نقل مکان دهند و گهگاه از ما خواهش کرده اند میزبان برخی از آنها باشیم، اما ما این درخواست را رد می کنیم."
مقر شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، در فرانسه است.
هرچند سازمان مجاهدین خلق که گروهی مسلح و مخالف جمهوری اسلامی است در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد اما شورای ملی مقاومت به طور آزادانه در این کشورها فعالیت می کند.
از سال 1981 که رهبر و شمار زیادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق از ایران به فرانسه گریختند، این کشور مهمترین مرکز فعالیت این سازمان در غرب به شمار می رود.
با این حال دولت فرانسه در سال 2003 با اعضا و رهبران این گروه برخورد و آنها را متهم به تلاش برای انجام عملیات تروریستی کرد.
در ماه ژوئن آن سال پلیس فرانسه به 13 مقر شورای ملی مقاومت حمله کرد و مریم رجوی را به همراه حدود 160 نفر دیگر از اعضای این گروه دستگیر کرد.
در پی آن یورش مریم رجوی به تامین امکانات مالی برای تروریست ها و دست داشتن در عملیات تروریستی متهم شد اما 15 روز بعد با قرار وثیقه آزاد شد اما محدودیت هایی بر تحرکات وی اعمال شد.
البته دادگاه تجدید نظر سه سال بعد در ژوئن 2006 محدودیت اعمال شده بر فعالیت و تحرکات هفده تن از اعضای شورای ملی مقاومت از جمله خانم رجوی را لغو کرد.
سازمان مجاهدین خلق عملیات پلیس فرانسه علیه خود را حاصل معامله میان دولت های فرانسه و ایران دانست.
علیرغم رد درخواست آمریکا از سوی فرانسه، این کشور اخیرا در ماه آوریل عده ای از جداشدگان از مجاهدین را که از عراق می آمدند پذیرا شد.
از سال 2003 که عراق به اشغال ارتش آمریکا و متحدانش درآمد، شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق بتدریج از این سازمان جداشده و قرارگاه اشرف را که مقر آنان در عراق بود ترک کردند و برخی از آنها به ایران رفتند.
ارتش آمریکا که طی این مدت قرارگاه اشرف را تحت محافظت داشته، جداشدگان از مجاهدین را در اردوگاهی در کنار این قرارگاه اسکان و تحت حمایت خود قرار داده است.
قرارگاه اشرف در سال 1986 و با انتقال رهبری مجاهدین خلق از فرانسه به عراق تأسیس شد و اعضای این سازمان با امکانات نظامی که حکومت صدام حسین در اختیار آنها قرار داد به مبارزه مسلحانه با ایران می پرداختند و در عملیات نظامی علیه ایران که در آن زمان با عراق در حال جنگ بود شرکت می جستند.

هیچ نظری موجود نیست: