۱۳۸۷ خرداد ۱, چهارشنبه

الهام: بازداشت بهاییان به دلایل امنیتی بوده است

از چپ: فریبا کمال آبادی، وحید تیزفهم، بهروز توکلی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی و مهوش ثابت، عکس از جامعه بین المللی بهاییان
سخنگوی دولت بازداشت بهاییان را با مسایل اعتقادی مرتبط ندانسته است
سخنگوی دولت ایران دلیل بازداشت تعدادی از بهاییان ایران را مسایل امنیتی و ارتباط با اسرائیل عنوان کرده و دادستان کل کشور انفجار در شیراز را به اسرائیل نسبت داده است.

روز سه شنبه، 20 مه (31 اردیبهشت)، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، در مورد بازداشت شش تن از پیروان بهائیت در ایران که خبر آن هفته گذشته انتشار یافت، گفت که دستگیری این افراد به دلایل امنیتی بوده و ارتباطی با اعتقادات مذهبی آنان نداشته است.

وی بازداشت شدگان را فعالان ضد امنیتی قلمداد کرد و گفت "جریانی به صورت تشکیلاتی علیه مصالح کشور با هماهنگی عمل می کرد."

آقای الهام، که در یک نشست خبر سخن می گفت، انتقاد از این بازداشت ها را مردود دانست و گفت "اینکه برخی مسایل امنیتی را به مسایلی اعتقادی تبدیل می کنند، کار اشتباهی است."

سخنگوی دولت با اشاره به حمایت سازمان های مدافع حقوق بشر از حق آزادی مذهب برای بهائیان ایران آنچه را که "تابلو کردن مقوله ای به نام بهائیت" می خواند سیاستی کهنه و زنگار گرفته توصیف کرد و افزود "هر کشوری باید از حوزه امنیت خودش دفاع کند."

وی بهاییان را به ارتباط با اسرائیل متهم کرد و گفت "این جریان، تشکیلاتی سازمان یافته است که با بیگانگان مخصوصا صهیونیست ها مرتبط هستند."

به گفته آقای الهام، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بر اساس معیار قانونی به بازداشت بهاییان مبادرت کرده و این موضوع را پیگیری می کند.

غلامحسین
غلامحسین الهام: بهاییان با اسرائیل مرتبط هستند

وی افزود "هیچکس از مسایل امنیتی خود عقب نمی نشیند و این مساله ربطی به مسایل اعتقادی، که اگر اعتقادی باشد، ندارد."

هفته گذشته مرکز بین المللی جامعه بهائیان اعلام داشت که روز 14 مه، ماموران امنیتی با مراجعه به خانه شش تن از بهاییان ایران، آنان را بازداشت کردند و با خود بردند.

به گفته این مرکز، در ماه مارس نیز یک تن از بهاییان ساکن مشهد توسط ماموران امنیتی بازداشت و زندانی شده بود.

بازداشت این افراد واکنش انتقاد آمیز برخی دولت ها و نهادهای دفاع از حقوق بشر را در پی داشت و مرکز بین المللی جامعه بهاییان در مورد تشدید فشار بر پیروان این آیین ابراز نگرانی کرد.

جمهوری اسلامی بهاییان را از پیروان ادیان رسمی کشور محسوب نمی کند و به خصوص در سال های اول پس از انقلاب، گزارش هایی از آزار بهاییان، از جمله بازداشت و اعدام و محرومیت آنان از حقوق اجتماعی، انتشار می یافت.

ارتباط اسرائیل با انفجار شیراز

همزمان، دادستان کل جمهوری اسلامی نیز سازماندهی واقعه انفجار ماه گذشته در شیراز را به اسرائیل نسبت داده است.

روز سه شنبه، قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور، در سخنانی در تهران گفت که "فرماندهی حادثه دلخراش شیراز در اسرائیل بود."

دری نجف آبادی
دری نجف آبادی: فرماندهی حادثه دلخراش شیراز در اسرائیل بود

روز 12 ماه آوریل در جریان برگزاری یک مراسم مذهبی در حسینیه شهدای شیراز، انفجار شدیدی در این محل روی داد که در اثر آن، چهارده نفر کشته و حدود دویست نفر زخمی شدند.

پس از وقوع انفجار، منابع رسمی جمهوری اسلامی علت آن را سهل انگاری در نگهداری مقادیری مهمات جنگی در این حسینه اعلام داشتند و آن را ناشی از خرابکاری عمدی ندانستند.

با اینهمه، در هفته های بعد، مقامات جمهوری اسلامی این انفجار را به بمب گذاری نسبت دادند و برخی گروه های مخالف و سپس آمریکا و بریتانیا را به دست داشتن در این اقدام متهم کردند.

آنان همچنین اعلام داشتند که چند نفر نیز به عنوان عوامل این بمب گذاری بازداشت شده اند.

آقای دری نجف آبادی گفت که بازداشت شدگان اعتراف کرده اند که با اسرائیل مرتبط بوده اند.

در مورد نحوه مداخله اسرائیل در این حادثه، دادستان کل کشور گفت که عوامل بمب گذاری با اسرائیل ارتباط مستقیم نداشته اند و افزود "در این حادثه لازم نبود ارتباط فیزیکی میان اشخاص برقرار شود."

به گفته وی، "جریانی از طریق تلفن همراه مسایل را به عوامل خود در کشور کانادا منتقل می کرد و این عوامل، اطلاعات دریافتی را به عوامل اصلی در اسرائیل منتقل می کردند."

آقای دری نجف آبادی افزود که این اطلاعات، پس از دریافت در اسرائیل و بهره برداری، از میان می رفت اما در مورد نوع اطلاعات مبادله شده و علت از میان بردن این اطلاعات توضیحی نداد.

دادستان کل کشور که در همایشی در تهران سخن می گفت، همچنین انتقاد اتحادیه اروپا از وضعیت حقوق بشر از جمله اجرای احکام اعدام در ایران را مردود دانست و گفت "متاسفانه، حقوق بشر امروز به یک ابزار سیاسی تبدیل شده است."

وی گفت که اتحادیه اروپا گفته است که به دلیل ادامه صدور و اجرای احکام اعدام در جمهوری اسلامی، مایل به برقراری روابط با این کشور نیستند و افزود "سئوال ما این است که چرا با کشور آمریکا که حکم اعدام دارد، رابطه برقرار می کنید."

هیچ نظری موجود نیست: