۱۳۸۷ خرداد ۱, چهارشنبه

اسرائیل به فرماندهی بمبگذاری شیراز متهم شد

حسینیه سیدالشهدای شیراز پس از انفجار
دادستان کل ایران گفته که بمبگذاران حفاظت و اطلاعاتی قوی داشته اند
دادستان کل ایران اعلام کرد که افرادی که به اتهام دست داشتن در انفجار ماه پیش در یکی از حسینیه های شیراز بازداشت شده اند، به جریانی تعلق دارند که به گفته وی، فرماندهی آن با دولت اسرائیل بوده و اعضای جریان از طریق تلفن همراه با کانادا و از طریق کانادا با اسرائیل مرتبط بوده اند.

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل ایران که در همایشی با عنوان بررسی ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی طرح امنیت اجتماعی سخن می گفت، افزود که در جریان بمبگذاری شیراز لازم نبوده بین عوامل بمبگذاری ارتباط فیزیکی برقرار شود و جریانی که بمبگذاری را هدایت می کرده، حفاظت اطلاعاتی قوی داشته است.

به گفته وی، شاخه های این "جریان" در شهر مشهد بوده است.

انفجاری که دادستان کل ایران، هدایت آن را به دولت اسرائیل نسبت داده، سیزدهم آوریل (24 فروردین) گذشته هنگام مراسم عزاداری هفتگی در حسینیه سیدالشهدای شیراز رخ داد که به کانونی موسوم به رهپویان وصال تعلق دارد.

این انفجار چهارده کشته و حدود دویست مجروح بر جای گذاشت.

مقامات ایرانی در آغاز، انفجار را ناشی از خرابکاری ندانستند و با رد هر گونه امکان بمبگذاری، این حادثه را ناشی از انفجار اقلام جنگی اعلام کردند که در حسینیه به نمایش گذاشته شده بود، اما 25 روز پس از حادثه، وزیران اطلاعات و کشور ایران به صورت همزمان اعلام کردند که انفجار ناشی از بمبگذاری بوده و عوامل بمبگذاری بازداشت شده اند.

وزیر کشور ایران عاملان حادثه را به جریان سلطنت طلب نسبت داد، وی و دیگر مقامات امنیتی و قضائی ایرانی، رسماً بازداشت شدگان را مرتبط با آمریکا، بریتانیا و اسرائیل اعلام کردند.

شمار افرادی که در ارتباط با انفجار شیراز تاکنون بازداشت شده اند، دوازده نفر اعلام شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران، آمریکا و بریتانیا را متهم کرده که با آموزش ساخت بمب و تأمین مالی، در انفجار شیراز دست داشته اند و وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده که عاملان بمبگذاری را مستقیماً آمریکا هدایت می کرده است.

بنابر اطلاعیه ای که وزارت اطلاعات شنبه گذشته منتشر کرد، دوازده نفری که در استانهای فارس، خوزستان، گیلان، آذربایجان غربی و تهران بازداشت شده اند، به شبکه ای تعلق دارند که پس از انفجار شیراز قصد بمبگذاری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کنسولگری روسیه در گیلان، خطوط لوله نفتی جنوب و چند مرکز علمی، آموزشی و مذهبی داشته است.

بنابر این اطلاعیه، یکی از اعضای این "شبکه" در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است.

هیچ نظری موجود نیست: