۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

اینها همه طرف چه کسی هستند؟

هفته نامه اکونومیست، چاپ لندن، در مقاله ای که در شماره 10 مه این نشریه منتشر شده به موضوع روابط ایران و آمریکا و اختلاف دو کشور در مورد عراق پرداخته است.
این مقاله با عنوان "اینها همه طرف چه کسی هستند؟ - درک ابهامات سیاست ایران در مورد عراق برای آمریکاییان و عراقی ها دشوار است" چاپ شده و در آن آمده است که هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، در خلال پنج سال تصدی این سمت بارها ابراز نگرانی کرده است که مبادا کشور او به آوردگاهی برای مبارزه قدرت بین آمریکاییان و دشمنان منطقه ای آنان، یعنی ایران و سوریه، تبدیل شود.
اکونومیست می نویسد که آقای زیباری، که یک کرد خوش مشرب است و بیش از هر وزیر عراقی از زمان سقوط صدام حسین در مقام خود باقی مانده، از طرف های این مناقشه می خواهد که نزاع خود را از عراق دور نگاه دارند زیرا معتقد است که بدون این مرافعه نیز کشور او با مشکلات فراوانی مواجه است.
این نشریه می افزاید که در هفته های اخیر، نیروهای آمریکایی و عراقی نخست در بصره در جنوب عراق و در حال حاضر در محله شهرک صدر بغداد با شبه نظامیان شیعه که دولت عراق آنان را "باندهای جنایتکار" می خواند و با ایران ارتباط دارند، در نبرد بوده اند.
به نوشته اکونومیست، در حالیکه اوضاع در بصره کمابیش آرام شده اما نبرد در شهرک صدر، محل سکونت حدود دو میلیون تن از شیعیان عراق و حامیان مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه، و سپاه مهدی وابسته به او، همچنان ادامه دارد.
در هفته های اخیر، نیروهای آمریکایی و عراقی نخست در بصره در جنوب عراق و در حال حاضر در محله شهرک صدر بغداد با شبه نظامیان شیعه که دولت عراق آنان را "باندهای جنایتکار" می خواند و با ایران ارتباط دارند، در نبرد بوده اند

اکونومیست
هفته نامه بریتانیایی به نقل از مقامات بهداری عراق می نویسد که از آغاز این درگیری ها در ماه مارس تا کنون بیش از یکهزار تن کشته شده اند و در مقابل، شبه نظامیان صدر منطقه سبز امنیتی واقع در غرب روز دجله و محل ساختمان های دولتی و همچنین سفارتخانه های بریتانیا و آمریکا را هدف موشک و گلوله خمپاره قرار داده اند.
اکونومیست می افزاید که نوری المالکی، نخست وزیر شیعه عراق، بارها تاکید ورزیده که مبارزه نظامی علیه شبه نظامیان، که با حمایت نیروهای بریتانیایی و آمریکایی در جریان بوده، جناح خاصی، مثلا سپاه مهدی را هدف قرار نداده بلکه این اقدام به منزله تلاش برای برقراری حکومت قانون است.
این نشریه یادآور می شود که دولت عراق به انتخابات محلی که برای پائیز سال جاری برنامه ریزی شده امید فراوان بسته و آقای مالکی مایل است تا قبل از آغاز انتخابات، تمامی گروه های شبه نظامی خلع سلاح شده باشند.
نگرانی از درگیری ایران و آمریکا
به نوشته اکونومیست عملیات علیه این گروه ها باعث شده است تا آقای مالکی، که تا همین اواخر فردی ضعیف و جناح گرا شناخته می شد، بتواند حمایت اکثر احزاب و گروه های سیاسی عمده - کرد، سنی و شیعه - را به دست آورد اما طرفداران مقتدی صدر دست به اعتراض زده و باعث بروز نگرانی هواداران آقای مالکی در این مورد شده اند که ممکن است ادامه این وضعیت باعث شود پای ایران و آمریکا به این درگیری کشانده شود در حالیکه اکثر عراقی ها، مانند آقای زیباری، مایلند مساله را بدون چنین مداخلاتی حل و فصل کنند.
معلوم نیست که به چه دلیل مقادیر قابل توجهی اسلحه ساخت ایران به دست شبه نظامیان شیعه عراقی می رسد تا آنها را برای تضعیف دولتی به کار گیرند که ظاهرا ایران در صدد تقویت آن است

اکونومیست
هفته نامه بریتانیایی می نویسد که در حالیکه حملات لفظی متقابل آمریکا و ایران، یعنی دو حامی اصلی آقای مالکی، خصمانه تر می شود، نخست وزیر عراق و دولت او خود را بر سر یک دوراهی می یابند.
اکونومیست به نقل از یک دیپلمات اروپایی می نویسد که "توفانی واقعی" در راه است که نتیجه آن ویرانی بیشتر صحنه سیاست عراق به دلیل جنگ میان دو نیروی خارجی است و تنش فعلی به طور مستقیم و به سرعت بر عراق تاثیر خواهد گذاشت.
این نشریه می نویسد که دشوار می توان به نیات واقعی ایران در عراق پی برد و کسی نمی تواند با اطمینان بگوید که نفوذ واقعی ایران بر گروه های سیاسی مهم، از جمله هواداران مقتدی صدر که دولت ایران ظاهرا روابطی متلون با آن دارد، تا چه اندازه است و معلوم نیست که به چه دلیل مقادیر قابل توجهی اسلحه ساخت ایران به دست شبه نظامیان شیعه می رسد تا آنها را برای تضعیف دولتی به کار گیرند که ظاهرا ایران در صدد تقویت آن است.
اکونومیست می افزاید که هفته گذشته تلویزیون دولتی عراق تصاویر یک ژنرال عراقی را در کنار مقادیری موشک های به دست آمده از شبه نظامیان عراق نشان داد که به گفته وی ارتش ایران آنها را در اختیار این گروه ها قرار داده بود و در مقابل، یکی از دستیاران ارشد مقتدی صدر گفت که احتمالا این تسلیحات متعلق به گروه های قاچاق اسلحه است که سالهاست در منطقه فعالیت دارند و افزود که همه، حتی نیروهای طرفدار دولت، اسلحه ساخت ایران در اختیار دارند.
نیروهای آمریکایی و عراقی کوشیده اند بین واحدهای اصلی سپاه مهدی و کسانی که فرماندهان آمریکایی آنان را "گروه های ویژه" می خوانند تفاوت قایل شوند، یعنی گروه هایی که گفته می شود توسط ایران آموزش دیده و تامین مالی می شوند و با وجود اعلام آتش بس از سوی آقای صدر، همچنان به عملیات نظامی خود ادامه می دهند

اکونومیست
به نوشته این هفته نامه، نیروهای آمریکایی و عراقی کوشیده اند بین واحدهای اصلی سپاه مهدی و کسانی که فرماندهان آمریکایی آنان را "گروه های ویژه" می خوانند تفاوت قایل شوند، یعنی گروه هایی که گفته می شود توسط ایران آموزش دیده و تامین مالی می شوند و با وجود اعلام آتش بس از سوی آقای صدر، همچنان به عملیات نظامی خود ادامه می دهند.
اکونومیست یادآور می شود که دولت ایران این اتهامات را رد کرده و گفته است که تا زمانی که نیروهای آمریکایی از کشتن مردم بیگناه در شهرک صدر دست برندارند، در دور بعدی مذاکرات با مقامات آمریکایی در مورد امنیت عراق شرکت نخواهد کرد و این هفته نیز یکی از اعضای ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق، که از احزاب اصلی عضو ائتلاف دولتی است، با ابراز این نظر که شواهد کافی از مداخله مستقیم ایران در عراق در دست نیست باعث ناخرسندی آقای مالکی شد.
اتهام دخالت ایران در عراق
در همانحال، ایران همواره تاکید داشته که حضور نظامی آمریکا در عراق مسبب بی ثباتی این کشور و منطقه است اما در عین حال، دولت ایران مبارزه آقای مالکی را تایید کرده در حالیکه این عملیات با حمایت آمریکاییان و با هدف تحمیل اراده دولت بر شبه نظامیان شیعه در جریان است و علت اصلی درگیری های شهرک صدر به شمار می رود.
به نوشته اکونومیست، با پیچیده تر شدن اوضاع سیاسی، چند عضو ائتلاف شیعی حاکم بر عراق که ضمنا از ایران حمایت می کنند این هفته به تهران عزیمت کردند تا شواهدی از دخالت جمهوری اسلامی در نبردهای اخیر عراق را در اختیار مقامات ایرانی قرار دهد اما این سفر نتیجه چندانی در پی نداشت و آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، حاضر به ملاقات با اعضای این هیات نشد.
جمهوری اسلامی زمانی در صدد بود آقای صدر را، که بخش اعظم سال گذشته را در ایران سپری کرده، به نسخه عراقی سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب الله لبنان) تبدیل کند ... در حالیکه اکثر طرفداران مقتدی صدر دارای تمایلات ملیگرایانه تند هستند و به شدت با هر نوع اقدامی که باعث افزایش نفوذ ایران در عراق شود مخالفت می ورزند

اکونومیست
به نوشته این هفته نامه، در عین حال، افراد نزدیک به مراکز قدرت در عراق و ایران در راستای دستیابی به تفاهم تلاش هایی کرده اند و در هفته های اخیر، جلال طالبانی، رئیس جمهور کرد عراق، دوبار به مرز مشترک ایران و عراق رفت تا با قاسم سلیمانی، فرمانده منطقه ای نیروی قدس سپاه پاسداران ملاقات کند، یعنی نهادی که به اسلامگرایان انقلابی از جمله گروه حزب الله لبنان کمک می کند.
اکونومیست می افزاید که آقای طالبانی از زمان تبعید در ایران در دوره حکومت صدام حسین با آقای سلیمانی آشنایی داشته و در این ملاقات ها خواستار اقدام او برای کاهش تنش بین گروه های مختلف شبه نظامی در عراق شده است و ظاهرا آقای سلیمانی هم، ضمن قبول این درخواست، مقادیری ناسزا را هم نثار آقای صدر کرده است.
اکونومیست می پرسد: آیا ایرانیان دشمن آقای صدر شده اند و یا اینکه بخش های مختلف دستگاه حکومتی جمهوری اسلامی هدف های متفاوتی را دنبال می کنند؟ و در پاسخ می نویسد که به نظر منابع اطلاعاتی در عراق، جمهوری اسلامی زمانی در صدد بود آقای صدر را، که بخش اعظم سال گذشته را در ایران سپری کرده، به نسخه عراقی سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب الله لبنان) تبدیل کند که ضمنا با خانواده صدر نسبت خویشاوندی دارد و به یک شخصیت موثر و محبوب در منطقه مبدل شده است.
در همانحال، به نوشته اکونومیست، اکثر طرفداران مقتدی صدر دارای تمایلات ملیگرایانه تند هستند و به شدت با هر نوع اقدامی که باعث افزایش نفوذ ایران در عراق شود مخالفت می ورزند و به عنوان مثال، در همین هفته حسن الربیعی، یکی از اعضای برجسته گروه صدر در پارلمان عراق، در اعتراض به درگیری در شهرک صدر جلسه پارلمان را ترک کرد در حالیکه به یک میزان آمریکاییان و ایرانیان را مورد شماتت قرار می داد.

هیچ نظری موجود نیست: