۱۳۸۷ خرداد ۱, چهارشنبه

محتوای بسته پیشنهادی ایران برای کشورهای غربی

منوچهر متکی، وزیر امور خا رجه ایران

منوچهر متکی این بسته را فرصتی استثنائی برای "همکاری واقعی و جدی" بین طرفهای درگیر در مناقشه اتمی و بالاتر از آن، راه حلی جامع برای مشکلات و چالشهای منطقه ای و جهانی و مبنایی برای همکاریهای درازمدت خوانده است
وزیر امورخارجه ایران طی نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، محتوای پیشنهادهایی را که کشورش به منظور حل مناقشه بین المللی بر سر برنامه هسته ای خود طرح کرده است، علنی ساخت.

طرح ایران که به پیروی از طرح های دولتهای اروپایی درگیر در مناقشه اتمی، بسته پیشنهادی نام گرفته در واقع به پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و همچنین آلمان عرضه شده است. این کشورها گروه 1 + 5 نام گرفته اند و هدایت روند اعمال فشار بر ایران برای متوقف ساختن فعالیتهای اتمی مناقشه برانگیز را بر عهده دارند.

وزیرخارجه ایران با علنی کردن محتوای بسته پیشنهادی کشور خود، این بسته را فرصتی استثنائی برای "همکاری واقعی و جدی" بین طرفهای درگیر در مناقشه اتمی و بالاتر از آن، راه حلی جامع برای مشکلات و چالشهای منطقه ای و جهانی و مبنایی برای همکاریهای درازمدت خوانده است.

در بسته پیشنهادی، ایران اعلام آمادگی کرده که در چهار زمینه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اتمی با قدرتهای جهانی به مذاکره بپردازد.

در بخشی از بسته پیشنهادی ایران آمده است که کنسرسیومی بین المللی برای غنی سازی اورانیوم در بخشهای مختلف جهان، از جمله ایران تأسیس شود

اما بسته پیشنهادی ایران، صرفاً ذکر نکاتی کلی در زمینه مسائل مختلف جهان و اعلام آمادگی ایران برای حل آنهاست و مسئله اتمی که ظاهراً انگیزه اصلی تدوین این بسته است، بخش کوچکی از بسته پیشنهادی را به خود اختصاص داده و در پایان آن گنجانده شده است.

در این مورد، ایران پیشنهاد کرده است که کنسرسیومی بین المللی برای غنی سازی اورانیوم در بخشهای مختلف جهان، از جمله ایران تأسیس شود.

تأسیس هیئتی بین المللی برای خلع سلاح جهانی و افزایش فعالیت نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیتهای اتمی کشورهای جهان نیز دیگر پیشنهادهای ذکر شده در این بخش از بسته ایران است.

ایران همچنین اعلام آمادگی کرده که به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و امضاکننده پیمان بین المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی نقشی فعال اتخاذ کند تا از انحراف فعالیتهای اتمی در کشورهای مختلف جهان جلوگیری شود.

همکاری برای دستیابی همه دولتهای جهان به فناوری صلح آمیز هسته ای و تسهیل کاربرد این فناوری، تلاش مشترک برای ایمنی هسته ای و تلاش برای تشویق دولتها به کنترل صادرات مواد و تجهیزات اتمی نیز پیشنهادهای دیگری است که ایران در بسته خود مطرح کرده است.

در زمینه سیاسی و امنیتی، ایران پیشنهاد کرده که برای همکاری بر سر تقویت صلح عادلانه، ثبات و پیشبرد دموکراسی در مناطقی از جهان که دچار بی ثباتی، نظامی گری، خشونت و تروریسم هستند، به ویژه خاورمیانه، بالکان، آفریقا و آمریکای لاتین وارد مذاکره شود.

در بسته پیشنهادی از همکاری برای کمک به فلسطینیان در جهت یافتن راه حلی جامع، پایدار، دموکراتیک و منصفانه برای حل مسائل شصت ساله شان، به عنوان نمادی از همکاریهایی اشاره شده که ایران برای شرکت در آن اعلام آمادگی کرده است.

ایران در بسته پیشنهادی اش از تروریسم، موادمخدر، مهاجرت غیرقانونی و جنایتکاری سازمان یافته به عنوان خطرات امنیتی مشترک نام برده و اعلام آمادگی کرده که برای همکاری مشترک برای مقابله با این خطرات وارد گفتگو شود.

ایران در بسته پیشنهادی اش از تروریسم، موادمخدر، مهاجرت غیرقانونی و جنایتکاری سازمان یافته به عنوان خطرات امنیتی مشترک نام برده و اعلام آمادگی کرده که برای همکاری مشترک برای مقابله با این خطرات وارد گفتگو شود

در زمینه اقتصادی، آمادگی ایران برای همکاری در تولید انرژی و تأمین، حمل و نقل، مصرف و فراهم آوردن امنیت آن اعلام شده و در بسته پیشنهادی آمده که ایران حاضر است در زمینه تجارت و سرمایه گذاری به همکاری بپردازد، به تلاشی مشترک برای مقابله با فقر در کشورهای کمتر توسعه یافته و کاهش فاصله بین فقیر و غنی بپیوندد، برای کاستن از آثار نوسانات شدید در قیمتها همکاری کند و به تجهیز و پشتیبانی از تدابیر مالی جهانی به نفع کشورهای جهان یاری برساند.

در پایان متن این بسته پیشنهادی، آمادگی دولت جمهوری اسلامی برای مذاکره جدی و هدفمند برای دستیابی به نتایجی ملموس در چارچوب بسته اعلام شده و آمده که پس از گذشت شش ماه از آغاز چنین مذاکراتی، می توان به ارزیابی آن پرداخت و بر اساس نتیجه این ارزیابی، در مورد ادامه مذاکرات تصمیم گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: