۱۳۸۶ اسفند ۲۴, جمعه

روند اشتغال زنان در سال 2008

شهرزادنیوز: روند جهانی اشتغال زنان در سال 2008: زنان بیش‌تری وارد بازار کار می‌شوند، اما بیش از نیمی از آنان در مشاغل آسیب‌پذیر مشغول به کارند
ژنو (اخبار سازمان جهانی کار) - طبق گزارش جدید سازمان جهانی کار که به مناسبت روز زن منتشر شده است، تعداد زنان شاغل نسبت به قبل بیش‌تر شده است، اما آنان بیش از مردان در مشاغل کم بارآور، کم دستمزد و آسیب‌پذیر مشغول به کارند بدون آن که از حمایت اجتماعی، حقوق ابتدایی یا صدایی در محل کار برخوردار باشند.
"روند جهانی اشتغال زنان - مارس 2008" که به مناسبت روز زن انتشار یافت، می‌گوید که 200 میلیون نفر بر تعداد زنان شاغل در دهه گذشته افزوده شده است، و در سال 2007 به رقم 2 / 1 میلیادر نفر در مقایسه با 8 / 1 میلیارد مرد شاغل رسیده است. گر چه تعداد زنان بیکار نیز در همین دوره از 2 / 70 میلیون نفر به 6 / 81 میلیون نفر افزایش یافته است.
مدیر کل سازمان جهانی کار، خوآن سوماویا، می‌گوید: «هم چنان تعداد زیادی از زنان به بازار جهانی کار وارد می‌شوند. این پیشرفت نباید مانع مشاهده ی نابرابری مشهود و هنوز موجود در محل کار در سراسر دنیا گردد. محل کار و دنیای کار، کانون راه حل‌های جهانی برای برابری جنسیتی و پیشرفت زنان در جامعه هستند. با اشتغال زنان به کارهای شایسته، ما جوامع را توانمند می‌سازیم و موجبات پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کل جامعه را فراهم می‌آوریم.»
این گزارش نشان می‌دهد که بهبود وضعیت زنان در بازار کار جهانی، موجب کاهش اساسی در شکاف جنسیتی بازار کار نشده است. سهم زنان در مشاغل آسیب‌پذیر - خواه به عنوان کارگر بی‌دستمزد در کسب و کار خانوادگی، خواه مشاغل خوداشتغالی، به جای کارگر حقوق‌بگیر - از سال 1997 از 1 / 56 به 7 / 51 درصد کاهش یافته است. با وجود این، فشار کارهای آسیب‌پذیر هم چنان بیش‌تر بر دوش زنان است تا مردان، به ویژه در مناطق فقیرتر دنیا.
سایر یافته‌های مهم گزارش
- در سراسر جهان نرخ بیکاری زنان 4 / 6 درصد است که این رقم برای مردان 7 / 5 درصد می‌باشد.
- در برابر هر 100 مرد در سطح جهانی، 70 زن شاغلند. و بیکاری اغلب نه از سر انتخاب بلکه بر اثر ناچاریست. احتمال می‌رود که زنان در صورت امکان انتخاب، اشتغال به کار در خارج از خانه را برگزینند، اما به شرطی که پذیرش این امر وجود داشته باشد.
- در سطح جهانی، نرخ اشتغال زنان به کل جمعیت - که نشان‌دهنده ی توانایی سیستم‌های اقتصادی در بهره‌گیری از نیروی بارآور جمعیت در سن کار است - در سال 2007 برای زنان 1 / 49 در مقایسه با 3 / 74 درصد مردان بود.
- طی دهه ی گذشته، بخش خدمات به عنوان رشته ی اشتغال‌زا برای زنان بر بخش کشاورزی پیشی گرفته است. در سال 2007، 1 / 36 درصد در بخش کشاورزی و 3 / 46 درصد در بخش خدمات کار می‌کردند. در مقایسه، سهم مردان در کشاورزی 34 درصد و در خدمات 4 / 40 درصد بوده است.
- تعداد زنان تحصیل‌کرده رو به افزایش است، اما در برخی از مناطق برابری در برخورداری از آموزش بسی دور از واقعیت است.
سیاست‌های نوین برای بهبود اشتغال زنان
این گزارش خاطر نشان می‌سازد که برای بسیاری از زنان، انتقال از مشاغل آسیب‌پذیر به مشاغل درآمدزا می‌تواند گام بزرگی به سوی رهایی اقتصادی و خودمختاری باشد، و این که در مناطق فقیرتر احتمال بیش‌تری وجود دارد که زنان در کسب و کارهای خانوادگی یا خوداشتغالی به کار گرفته شوند.
طبق گزارش، دسترسی به بازار کار و اشتغال به کار شایسته و بارآور در روند برقراری برابری بیش‌تر بین مردان و زنان نقشی اساسی دارد. در این تحقیق آمده است که موفق‌ترین منطقه از لحاظ رشد اقتصادی در دهه ی گذشته، یعنی آسیای شرقی، همچنین منطقه‌ایست با بیش‌ترین نرخ اشتغال زنان نسبت به کل جمعیت (2 / 62 درصد)، نرخ بیکاری پایین برای مردان و زنان، و اختلاف جنسیتی نسبتاً کم در توزیع زن و مرد در رشته‌های مختلف و نیز از نظر موقعیت.بنا به برآورد گزارش، در همه جا سیاست‌ تقویت شانس زنان برای مشارکت برابر در بازار کار سودمندی خود را نشان داده‌ است، اما آهستگی گام‌های تغییر بدان معناست که تفاوت‌ها هنوز بسیارند. اکثر مناطق هنوز در ادغام کامل زنان در اقتصاد و تحقق پتانسیل نامکشوف آنان در توسعه ی اقتصادی راهی طولانی در پیش دارند.
گسترش دسترسی زنان به کار در قلمرو وسیع صنایع و مشاغل اهمیت بسیاری در بهبود فرصت‌های آنان در بازار کار خواهد داشت. توانایی اجتماعی برای پذیرش نقش‌های نوین اقتصادی زنان و توانایی اقتصاد در ایجاد مشاغل شایسته برای جذب آنان، پیش شرط اساسی بهبود راندمان بازار کار برای زنان و نیز برای کل توسعه ی اقتصادی است.
"اوی میسل" مدیر دفتر سازمان جهانی کار برای برابری جنسیتی، که در روز جهانی زن با شرکت زنانی که در دنیای مالی و اتحادیه‌ها نقش برجسته‌ای داشته‌اند، میزگردی پیرامون ارزش سرمایه‌گذاری بر پیشرفت زنان برگزار کرد، می‌گوید: «دسترسی به بازار کار و مشاغل شایسته، امری حیاتی در روند نیل به برابری جنسیتی است. با وجود این زنان هنگام کاریابی باید بر تبعیضات بسیاری فائق آیند. به سود جوامع نیست که پتانسیل کار زنان را در کاهش فقر نادیده بگیرند و لازم است راه‌های مبتکرانه‌ای برای کاهش موانع اقتصاد، اجتماعی و سیاسی جستجو شود. ایجاد جایگاهی برابر برای زنان در بازار کار نه فقط صحیح، بلکه هوشمندانه است.»

هیچ نظری موجود نیست: