۱۳۸۶ اسفند ۲۸, سه‌شنبه

عرضه یک ماهه بنزین آزاد به قیمت 400 تومان

وزارت نفت ایران نه ماه بعد از سهمیه بندی بنزین، به مدت یک ماه بنزین به قیمت آزاد را نیز در کنار بنزین سهمیه بندی به صورت نامحدود عرضه خواهد کرد.
غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، گفته است که بنزین آزاد از بامداد نخستین روز فروردین به مدت یک ماه و به قیمت لیتری 400 تومان عرضه خواهد شد.
به گفته آقای نوذری، بنزین آزاد فقط به خودروهای شخصی عرضه می شود و شامل خودروهای عمومی و دولتی نخواهد شد.
بنزین از ششم تیر ماه سال جاری در ایران سهمیه بندی شده و سهمیه خودروهای شخصی در مرحله اول که آذر ماه پایان یافت ماهانه 100 لیتر بود ولی بعد از آن سهمیه خودروهای شخصی به 120 لیتر در ماه افزایش یافت.
وزارت نفت همچنین برای تعطیلات نوروزی 100 لیتر بنزین سفر به صورت سهمیه در نظر گرفته است.
این وزارتخانه همچنین سهمیه بنزین ماه های اردیبهشت و خرداد را نیز از ابتدای فروردین وارد کارت های سوخت می کند و مسافران نوروزی می توانند به جای خرید بنزین آزاد در صورت نیاز بنزین دو ماه بعد را نیز پیش خور کنند.
قیمت بنزین سهمیه ای لیتری 100 تومان است ولی قیمت بنزین آزاد چهار برابر قیمت بنزین سهمیه ای است.
بر اساس برآوردهای وزارت نفت قیمت تمام شده هر لیتر بنزین بین 500 تا 700 تومان است اما به نظر می رسد دولت به دلیل نگرانی از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم، قیمت پائین تری را برای بنزین آزاد در نظر گرفته است.
برخی کارشناسان معتقدند که دولت باید از ابتدای سهمیه بندی بنزین این ماده سوختی را به قیمت آزاد نیز عرضه می کرد اما به دلایلی نظیر افزایش تورم از فروش بنزین به قیمت آزاد خودداری کرد.
محدودیت های واردات بنزین
مصرف روزانه بنزین بعد از سهمیه بندی حدود 60 میلیون لیتر است که حدود 44 میلیون لیتر آن در داخل تولید و بقیه بنزین مصرفی از خارج تامین می شود.
در سال 1386 برای واردات بنزین دو میلیارد و 400 میلیون دلار بودجه اختصاص یافته بود اما با تمام شدن این بودجه، دولت حدود دو میلیارد دلار دیگر نیز بدون مجوز مجلس، به این کار اختصاص داد.
اما بودجه واردات بنزین در سال جدید خورشیدی حدود سه میلیارد و 300 میلیون دلار است و نمایندگان مجلس دولت را ملزم کرده اند طوری برنامه ریزی کند که در سال 1367 به بودجه اضافی نیاز نداشته باشد.
بنابر تصمیم مجلس، دولت حق ندارد از هیچ منبع دیگری برای واردات بنزین استفاده کند به همین دلیل دولت ناچار است که بخشی از بودجه مورد نیاز خود را از طریق فروش بنزین به قیمت آزاد تامین کند.
به همین دلیل درصورتی که طرح یک ماهه فروش بنزین آزاد با موفقیت انجام شود این احتمال وجود دارد که دولت اجرای آن را تمدید کند.
به عقیده کارشناسان، عرضه بنزین آزاد یک ماهه فروردین یک دوره آزمایشی است و دولت در صدد است تا در این مدت پیامدهای آن را بررسی کند.
به نظر می رسد از طرفی دولت نگران تاثیر منفی افزایش قیمت بنزین بر دیگر کالاهای مصرفی است و از طرف دیگر با توجه به افزایش قیمت بنزین در بازارهای جهانی و محدودیت بودجه واردات، مطمئن است که این بودجه کفاف تمام سال را نخواهد داد.
از سوی دیگر، بر اساس قانون مصوب مجلس باید تا چهار سال دیگر یعنی در سال 1391 یارانه بنزین حذف شود و بنزین به قیمت تمام شده در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی دولت مجبور شده که نه ماه بعد از اجرای طرح سهمیه بندی، از موضع خود مبنی بر ثابت نگهداشتن قیمت بنزین عقب نشینی کرده و سعی دارد با اجرای یک ماهه آزمایشی فروش بنزین به قیمت آزاد، راه را برای عرضه بنزین دو نرخی در درازمدت هموار کند.
نرخ تورم در یک سال اخیر به شدت افزایش یافته و دولت همچنان نگران است که افزایش قیمت بنزین، به افزایش بیشتر تورم و گرانی منجر شود ولی به عقیده کارشناسان، دولت بالاخره ناچار است به واقعیت های اقتصادی تن دهد و بنزین را به قیمت آزاد عرضه کند حتی اگر مجبور باشد هزینه های آن را نیز بپردازد.

هیچ نظری موجود نیست: