۱۳۸۶ اسفند ۱۶, پنجشنبه

متکی: توهین مذهبی باید نقض حقوق بشر به حساب آید

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفته است که توهین به چهره ها و احساسات مذهبی باید از موارد نقض حقوق بشر به شمار آید.
وی پس از شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، چاپ مجدد کاریکاتوری با موضوع پیامبر اسلام در روزنامه های دانمارکی و قصد یک سیاستمدار هلندی برای انتشار فیلمی که اسلام را به عنوان دینی "فاشیستی" مورد حمله قرار می دهد، محکوم کرد.
وزیر خارجه ایران، کشوری که خود کارنامه خوبی در زمینه حقوق بشر ندارد، شکایت کرد که بحث و مناظره درباره حقوق بشر باید شامل قوانینی برای جلوگیری از هتک حرمت مذهبی باشد.
درخواست منوچهر متکی برای توجه بیشتر نسبت به حساسیت های مذهبی توسط سایر سازمان های و کشورهای اسلامی منعکس شده است.
پاکستان می گوید که مساله کاریکاتورهای دانمارکی و فیلمی که قرار است در هلند درباره اسلام اکران شود، در دستور کار اجلاس هفته آتی سازمان کشورهای کنفرانس اسلامی خواهد بود.
یک سخنگوی پاکستان گفت که دولت این کشور در بروکسل، لاهه و واتیکان سرگرم لابی گری بوده است با این هدف که اروپایی ها را قانع کند باید میان آزادی بیان و داشتن مجوز برای اهانت به سایر جوامع تمایز قائل شد.
اما هیچ نشانه ای از اینکه دیپلماسی اسلامی در این زمینه در اروپا موثر واقع شده باشد به چشم نمی خورد.
یک نظرسنجی در هلند حاکی از آن است که اکثریت مردم این کشور فکر می کنند که خیرت ولدرز باید فیلمش درباره اسلام را اکران کند حتی اگر به تنش بیشتر با جهان اسلام منجر شود.
و وزرای خارجه فرانسه و هلند درحال بحث درباره ایجاد یک صندوق برای تامین امنیت جانی کسانی که به خاطر بیان دیدگاه هایشان تهدید می شوند - عمدتا به خاطر انتقاد از اسلام - بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست: