۱۳۸۷ فروردین ۲, جمعه

جورج بوش می گوید ایران علنا دنبال سلاح هسته ای است

جورج بوش در مصاحبه با یک رادیوی فارسی زبان گفته که حکومت ایران علنا در پی دستیابی به سلاح های اتمی است تا برخی ملت ها را "با آن نابود کند."
این درحالی است که جمهوری اسلامی هرگز به طور علنی علاقه ای به دستیابی به چنین سلاح هایی نشان نداده و می گوید برنامه اتمی اش صلح آمیز است.
به علاوه ارزیابی اخیر سازمان های اطلاعاتی آمریکا حاکی از این بود که ایران برنامه تسلیحات اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرده است.
با این حال رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با رادیو فردا، مستقر در پراگ که با منابع دولت آمریکا فعالیت می کند، به مناسبت آغاز سال نو خورشیدی گفت که ایرانی ها باید این حق را داشته باشند که از فناوری صلح آمیز هسته ای برخوردار باشند.
رییس جمهور آمریکا افزود که مشکل اینجاست که نمی توان به دولت ایران برای غنی سازی اورانیوم اعتماد کرد.
آقای بوش درباره دلیل این بی اعتمادی گفت که دولت ایران درباره برنامه اتمی خود پنهانکاری کرده و چه بسا هنوز پنهانکاری می کند.
او افزود دولت ایران اعلام کرده "می خواهد سلاح اتمی به دست آورد تا ملتها، از جمله برخی از ملتهای خاورمیانه، را از بین ببرد."
هر چند برخی مقامات ایران مانند محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، خواهان نابودی اسراییل شده اند ولی تاکنون هیچ مقام ایرانی علنا نگفته که کشورش به دنبال سلاح اتمی است.
وجود برنامه ای نسبتا وسیع در ایران برای دستیابی به چرخه سوخت هسته ای در سال 2002 پس از حدود 18 سال مخفی ماندن از چشم جهانیان، توسط گروه های مخالف جمهوری اسلامی فاش و وجود آن توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شد.
ایران پس از آن استدلال کرد که اگر از ابتدا کار بر چنین برنامه ای را به آژانس اتمی اعلام می کرد قدرت های جهانی آن را در نطفه خفه می کردند.
هشدار علیه اقدام نظامی
همزمان کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، گفته است حمله نظامی به ایران بر سر فعالیتهای اتمی این کشور مصیبت بار خواهد بود و تنها راه برون رفت از این بن بست، گفتگوست.
آقای عنان در نیویورک گفت که مطمئن است هرگونه اقدام نظامی در ایران مصیبتی بزرگ است و او ابراز امیدواری کرد کسی در فکر جنگ با ایران نباشد.
روز پنجشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز هشدار داد که حمله نظامی به ایران مصیبت بار است.
آقای لاوروف بعد از ملاقات با همتای اسراییلی خود در تل آویو گفت هرگونه توسل به زور و راه های غیر مسالمت آمیز، تمام تلاشها برای شفاف تر کردن برنامه هسته ای ایران را کم رنگ خواهد کرد.
این هشدارها درحالی صادر می شود که در ماه های اخیر پس از انتشار ارزیابی اطلاعاتی سازمان های جاسوسی آمریکا دایر بر اینکه ایران بخش تسلیحاتی برنامه اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد، گمانه زنی ها در مورد هرگونه احتمال بمباران تاسیسات اتمی ایران توسط ارتش آمریکا فروکش کرده است.
با این حال استعفای هفته قبل فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس که بنابه گزارش ها با اقدام نظامی علیه ایران مخالف بود بار دیگر حدس و گمان ها در مورد نیات واقعی دولت بوش را افزایش داده است.
دریاسالار ویلیام فالون، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه در خلال گمانه زنی هایی در مورد شکاف میان او و دولت جورج بوش در مورد سیاست مربوط به ایران از مقام خود استعفا داد.
وزیر دفاع آمریکا در تایید آن استعفا گفت هرچند او فکر نمی کند که هیچ اختلاف نظر عمده ای میان دیدگاه های دریاسالار فالون و دولت بوش در مورد ایران وجود داشته باشد اما برداشتی شکل گرفته دایر بر این که چنین است.
رابرت گیتس سپس هرگونه اشاره ای به اینکه استعفای آقای فالون به معنی برنامه ریزی آمریکا برای رفتن به جنگ با ایران است را "مضحک" خواند.
دولت آمریکا می گوید همچنان راه حل دیپلماتیک را برای پرونده اتمی ایران ترجیح می دهد ولی گزینه نظامی را برای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم ایران منتفی نمی داند.
ایران استدلال می کند که به عنوان عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی، ان پی تی، حق دارد برای نیات صلح آمیز، چرخه سوخت داشته باشد.
هشدار به بانک ها
در تحولی دیگر در ارتباط با برنامه اتمی ایران، دولت آمریکا یکبار دیگر به بانکهای این کشور هشدار داد ایران برای آنچه دخالت در تکثیر تسلیحات اتمی و حمایت از تروریسم خوانده شده، شبکه های مالی جهان را فریب می دهد.
وزارت خزانه داری آمریکا می گوید هدف دولت ایران از این پنهانکاریهای مالی، دور زدن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و دولت آمریکاست.
این وزارتخانه به عنوان نمونه گفته که مقامات بانک مرکزی و بانکهای تجاری ایران از طرفهای معامله می خواهند تا نامشان را از اسناد مالی حذف کنند تا شناسایی نشوند.
وزارت خزانه داری آمریکا در هشدار تازه خود به بانکهای آمریکایی گفته که مخصوصا نگران آن است که بانک مرکزی ایران معاملات بانکهای ایرانی مشمول تحریمهای بین المللی را تسهیل می کند.

هیچ نظری موجود نیست: