۱۳۸۶ اسفند ۱۶, پنجشنبه

'یک قارچ بسیار خطرناک برای گندم به ایران رسید'

سازمان خوار و بار جهانی وابسته به سازمان ملل متحد می گوید یک قارچ نو و کشنده گندم که پیش از این در شرق آفریقا و یمن دیده شده بود به نواحی عمده کشت گندم در ایران رسیده است.
این قارچ می تواند تولید گندم را به ویرانی بکشاند چرا که توانایی نابود کردن مزارع وسیع این محصول را دارد.
به گفته این سازمان کشورهای واقع در شرق ایران شامل افغانستان، هند، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان که جملگی تولیدکنندگان عمده گندم هستند آسیب پذیرترین کشورها در برابر این قارچ هستند و باید درحال آماده باش کامل باشند.
تخمین زده می شود که 80 درصد انواع گندم کشت شده در آسیا و آفریقا در برابر آفت "خوردگی ساقه گندم" (Puccinia graminis) آسیب پذیر باشد. این آفت عمدتا با کمک باد مسافت های طولانی در طول قاره ها را طی می کند.
شیواجی پاندی، مدیر بخش تولید و حفاظت از نباتات سازمان خوار و بار جهانی گفت: "شناسایی قارچ خورنده ساقه گندم در ایران خیلی نگران کننده است."
"این قارچ با سرعت درحال گسترش است و به طور جدی می تواند تولید گندم را در کشورهایی که مستقیما در معرض خطر هستند کاهش دهد. کشورهای آسیب دیده و جامعه بین المللی باید اطمینان حاصل کنند که شیوع این آفت تحت کنترل در آید تا خطر آن برای کشورهایی که از قبل شاهد افزایش قیمت مواد غذایی بوده اند کاهش یابد."
ایران سازمان خوار و بار جهانی را از ردیابی این قارچ در برخی مزارع بروجرد و همدان در غرب کشور آگاه کرده است
.

هیچ نظری موجود نیست: