۱۳۸۶ اسفند ۱۲, یکشنبه

احتمال قطع سایت‌های اینترنتی ایران در روز انتخابات

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور ایران، از احتمال قطع سایت های اینترنتی در روز انتخابات خبر داد.
آقای پورمحمدی که روز یکشنبه دوازده اسفند در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به پرسشی درباره درخواست وزارت کشور از وزارت ارتباطات و فن آوری برای قطع سایت های اینترنتی در روز انتخابات مجلس گفت که این اقدام به برنامه های امنیتی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات بستگی دارد.
وزیر کشور ایران در خصوص شرایطی که ممکن است منجر به مسدود شدن احتمالی سایتهای اینترنتی شود توضیحی نداد اما تاکید کرد: "اقدامات احتیاطی، خواهی نخواهی انجام می شود و وزارت ارتباطات هم برای برقراری امنیت انتخابات، دقت لازم را خواهد داشت."
هنوز مشخص نیست که قطع احتمالی سایت های اینترنتی شامل چه سایت هایی می شود. برخی از سایت های اینترنتی سیاسی از سوی مخابرات فیلتر شده و کاربران برای دسترسی به آنها از فیلترشکن ها استفاده می کنند.
تا کنون سابقه نداشته که در ایران و در روز انتخابات، سایت های اینترنتی که مهم ترین منبع خبری کاربران اینترنت در ایران هستند، مختل شوند.
محدود سازی دسترسی به اينترنت پرسرعت از سوی دولت و افزايش فيلترينگ از دیگر اقدام هایی بوده که طی سال های اخیر در ایران صورت گرفته است.
مسدود کردن سايت های اينترنتی و برخورد با مديران و نويسندگان سايت ها و وبلاگ ها و زندانی کردن وبلاگ نويسان به اتهام انتشار مطالب خلاف قانون از جمله مهم ترين محدوديت های اينترنتی در ايران بوده است.
در ایران طبق قانون سایت های اینترنتی باید رسما به ثبت برسند. ماه پیش معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بر ثبت سایت های اینترنتی مطابق با طرح ساماندهی سایت ها و پایگاه های اینترنتی تاکید کرد اما افزود که وبلاگ ها مشمول این طرح نمی شوند.
او افزود که این سایت ها اگر خود را ثبت نکنند، از نظر وزارت ارشاد غیرقانونی به حساب خواهند آمد و در صورت تخلف، مسدود خواهند شد.
دی ماه سال پیش وزارت فرهنگ و ارشاد ايران به همه دارندگان سايت ها و وبلاگ ها دو ماه فرصت داده بود تا با مراجعه به سايت "ساماندهی پايگاه های اينترنتی ايرانی" سايت و وبلاگ خود را ثبت کنند و گرنه مسدود خواهند شد.
طرح ساماندهی سايت های اينترنتی بر اساس آئين نامه ای صورت می گيرد که ۲۹ مرداد سال 1385 به تصويب دولت رسيد و بر اساس اين آئين نامه در صورتی که سايت ها و وبلاگ ها در دو ماه به ثبت نرسند، مسدود خواهند شد.
بر اساس اين آئين نامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول مديريت، ساماندهی و نظارت بر پايگاه های اطلاع رسانی اينترنتی است و از "فعاليت های مجاز و سالم در کشور" حمايت خواهد کرد.
بر اساس این آئین نامه، اين وزارتخانه موظف است تا علاوه بر "هدايت و حمايت از فعاليت های اينترنتی مجاز" با فعاليت های غير مجاز برخورد کرده و از طريق کميته تعيين مصاديق پايگاه های غير مجاز اينترنتی نسبت به مسدود کردن سايت ها و وبلاگ ها اقدام کند.
کميته تعيين مصاديق پايگاه های غير مجاز اينترنتی پنج سال پيش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکيل شده و در آن وزيران فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری حضور دارند.
تحلیلگران این اقدام را اعمال محدويت های بیشتری می دانند که از چند سال پيش آغاز شده و در دولت محمود احمدی نژاد شتاب گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: