۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

محکوم به سنگسار در ایران بخشوده شد

مکرمه ابراهیمی، زنی که به اتهام داشتن رابطه نامشروع به اعدام با سنگسار محکوم شده بود، به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، از طرف آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، عفو شده است.
خانم ابراهیمی یازده سال پیش به ارتکاب زنای محصنه متهم و محکوم شناخته شد و دادگاه جنایی در شهر تاکستان، استان قزوین، او و جعفر کیانی، متهم دیگر این پرونده را به سنگسار محکوم کرد.
جعفر کیانی، که پدر دو فرزند خانم ابراهیمی نیز بود، هشت ماه پیش در تاکستان سنگسار شد و مقامات قضایی ایران با تایید خبر سنگسار او برای اولین بار اذعان کردند که چنین احکامی گهگاه در ایران اجرا می شود.
در آن هنگام اجرای حکم آقای کیانی واکنشهای جهانی شدیدی را علیه صدور حکم سنگسار در ایران برانگیخت و لوییز آربور، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اجرای این حکم را محکوم کرد.
قوه قضائیه ایران، در سال ۲۰۰۲ اجرای مجازات اعدام با سنگسار را در ایران به حالت تعلیق درآورد اما چون مجازات زنای محصنه از نظر حقوقی در ایران هم چنان اعدام با سنگسار است، برخی از قضات محلی، مجرمان زنای محصنه را با صدور حکم سنگسار مجازات می کنند.
شادی صدر، وکیل مکرمه ابراهیمی به بی بی سی گفته است که حتی بر اساس موازین شرعی و قوانین اسلامی، حکم سنگسار برای متهمان این پرونده قابل صدور نبود چون خانم ابراهیمی گمان می کرده که حکم طلاق او از شوهرش به طور غیابی صادر شده و او شرعا به عقد جعفرکیانی درآمده بود. این دو چند سال با هم زندگی کرده و دو فرزند هم داشته اند.
به گفته خانم صدر، مکرمه ابراهیمی در حال حاضر از اتهام زنای محصنه تبرئه نشده بلکه به دلیل توبه کردن و درخواست عفو، به تشخیص قوه قضائیه و کمیسیون عفو و بخشودگی مورد بخشش قرار گرفته است.
از جمله عواملی که گفته می شود در عفو مکرمه ابراهیمی تاثیر داشته تلاشهای زنان و فعالانی بوده که خواستار لغو مجازات سنگسار در ایران هستند. این عده برای جلوگیری از اجرای حکم سنگسار متهمان پرونده سنگسار تاکستان از اواخر اردیبهشت ۱۳۸۶ و در پی صدور این حکم، جریان اطلاع رسانی و تلاش برای در فشار گذاشتن مسوولان و افکار عمومی را آغاز کردند. این تلاشها باعث شد که اجرای حکم خانم ابراهیمی در آن هنگام متوقف شود با این حال مقامات قضایی تاکستان، دو هفته بعد حکم سنگسار را در مورد جعفر کیانی به اجرا گذاشتند.
عامل دیگری که به گفته خانم صدر در صدور حکم عفو موثر بوده نظر سه مرجع دینی در قم نسبت به این پرونده بوده است. بر اساس نظر این مراجع حکم سنگسار در مورد چنین زنی نباید صادر شود و دو فرزند او از جعفر کیانی حلال زاده هستند.
به گفته خانم صدر کمپین "قانون بی سنگسار" که از پشتیبانی مدافعان حقوق زنان و مراجع بین المللی برخوردار است و هدف آن برداشته شدن حکم سنگسار از قوانین مجازات اسلامی است، از اواسط سال ۸۵ و با تلاش برای لغو حکم سنگسار اشرف کلهری در زندان اوین شروع شد. خانم صدر می گوید این کمپین تا کنون توانسته دست کم چهار متهم زن را از سنگسار نجات دهد و باعث آزادی قطعی آنها بشود. علاوه بر این در توقف اجرای چند حکم سنگسار هم موفق بوده است. به گفته خانم صدر بر اثر تلاشهای این گروه اکنون دیگر اجرای سنگسار از سوی مقامات ایران انکار نمی شود.
خانم صدر معتقد است گام بعدی برای کسانی که در جهت حذف حکم سنگسار از قوانین ایران تلاش می کنند، بررسی لایحه مجازات اسلامی است که در دستور کار مجلس آینده قرار دارد. خانم صدر می گوید امیدوار است که هنگام طرح این موضوع در مجلس، فعالان بتوانند برای حذف سنگسار از قوانین ایران به نتیجه ای قطعی برسند.

هیچ نظری موجود نیست: