۱۳۸۶ اسفند ۱۶, پنجشنبه

ستاد انتخابات ایران: پرونده بررسی صلاحیتها بسته شد

خاتمه مرحله رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی دوره هشتم مجلس و آغاز رقابت های انتخاباتی در ایران اعلام شد.
روز پنجشنبه، 6 مارس (16 اسفند) ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام داشت که نتایج آخرین مرحله از بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با تایید صلاحیت 4476 تن از داوطلبان خاتمه یافته است.
به گفته ستاد انتخابات وزارت کشور، 1052 تن از داوطبان انصراف داده یا از پیگیری شکایت خود خودداری ورزیده اند و 141 تن از داوطلبان نیز حوزه های انتخاباتی مورد نظر خود را تغییر داده اند.
پیش از این مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، گفته بود که هیات های اجرایی وابسته به وزارت کشور پنج هزار نفر را تایید صلاحیت کرده بودند که صلاحیت پانصد تن از آنان توسط شورای نگهبان رد شد.
ستاد انتخابات وزارت کشور در اطلاعیه خود اظهار داشته که رد صلاحیت افراد برای نمایندگی مجلس به منزله عدم صلاحیت آنان برای تصدی سایر مشاغل نیست.
ستاد انتخابات تاکید داشته که در بررسی صلاحیت ها "حداقل شرایط" در نظر گرفته شده و از مردم خواسته است تا به کسانی رای دهند که "دارای بالاترین شایستگی ها اعتقادی، رفتاری و تخصصی هستند."
آغاز تبلیغات انتخاباتی
روند بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس هشتم با ثبت نام آنان در روز 5 ژانویه (15 دی) آغاز و اسامی آنان برای نخستین مرحله از رسیدگی به هیات های اجرایی وابسته به وزارت کشور ارسال شد.
در مرحله بعد، اسامی کسانی که مورد تایید هیات های اجرایی قرار گرفته بودند برای بررسی استصوابی در اختیار هیات های نظارت وابسته به شورای نگهبان قرار گرفت.
رای گیری برای گزینش دویست و نود نماینده مجلس شورای اسلامی روز 13 مارس (24 اسفند) صورت می گیرد و ستاد انتخابات از مردم خواسته است تا به طور گسترده در رای گیری شرکت کنند.
به گفته وزارت کشور، برای رای گیری روز 24 اسفند بیش از چهل و پنج هزار شعبه اخذ رای در نقاط مختلف کشور در نظر گرفته شده است.
در انتخابات جاری، قرار است در تهران و سیزده شهر دیگر شمارش کامپیوتری و دستی صورت گیرد و آمار به دست آمده از هر دو روش برای محاسبه نتیجه رای گیری مورد استفاده قرار گیرد و وزیر کشور ابراز امیدواری کرده است استفاده از این روش به تسریع در شمارش آرا منجر شود.
تبلیغات داوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد روز پنجشنبه، 6 مارس، آغاز شده است و تا ساعت 8 صبح پنجشنبه، 12 مارس (بیست و چهار ساعت قبل از آغاز رای گیری) ادامه خواهد داشت.
نحوه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس تابع مقرراتی از جمله در مورد استفاده از پلاکاردها و جزوه های تبلیغاتی است که تخلف از آنها مجازات هایی را در پی دارد.
روز پنجشنبه ستاد مرکزی بازرسی انتخابات اعلام داشت که ستادهای بازرسی مستقر در استانداری ها، فرمانداری ها و بخشداری های کشور آماده دریافت و رسیدگی به گزارش های احتمالی در مورد تخلفات تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان خواهد بود
.

هیچ نظری موجود نیست: