۱۳۸۶ اسفند ۱۲, یکشنبه

احمدی نژاد: عراق بدون دیکتاتور مسرت بخش‌است

مقامات عراقی از محمود احمدی نژاد به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران که از کشورشان دیدن می کند، به گرمی استقبال کردند.
آقای احمدی نژاد صبح روز یکشنبه، برای انجام یک دیدار دو روزه از عراق، وارد بغداد شد.
دیدار آقای احمدی نژاد از بغداد، نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به عراق، در تاریخ بیست و نه ساله جمهوری اسلامی ایران است.
این سفر، اوج تلاشهای دو کشور برای عادی سازی روابط دوجانبه، از زمان آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق در سال 1980 میلادی، پنداشته می شود.
سخنان محمود احمدی نژاد درباره سفرش به عراق
'عراق بدون دیکتاتور'
به گزارش ایرنا خبرگزاری دولتی ایران، آقای احمدی نژاد در بغداد به خبرنگاران گفته است: "دیدار از عراق بدون دیکتاتور، برایم بسیار مسرت بخش است".
آقای احمدی نژاد، نخستین رئیس جمهور ایران است که از عراق دیدن می کندمراسم استقبال رسمی از آقای احمدی نژاد، با حضور جلال طالبانی همتای عراقی وی، در کاخ ریاست جمهور عراق برگزار شد و پس از آن، رئیسان جمهور دو کشور، نخستین دور مذاکرات خود را آغاز کردند.
پس از این گفتگوها، آقای احمدی نژاد به خبرنگاران گفت دیدار او از بغداد، صفحه جدیدی در روابط ایران و عراق گشوده است.
رئیس جمهور ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جلال طالبانی گفت: ما در همه زمینه ها توافق نظر داریم و دو طرف، مصممند تا همکاری های خود را در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهند.
آقای احمدی نژاد افزود: "یک عراق متحد، نیرومند و پیشرفته، خواسته تمام کشورهای منطقه است".
تاریخی
آقای طالبانی نیز، دیدار رئیس جمهور ایران از عراق را، "تاریخی" خواند.
سفر رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، انجام شده است. آقای تاکنون بارها از ایران بازدید کرده است.
خبرنگاران می گویند دیدار دو روزه محمود احمدی نژاد از عراق، نشانه محکمی از حمایت کشورش از دولت عمدتاً شیعه مذهب حاکم بر بغداد است.
رئیس جمهور ایران را در سفر به بغداد، هیاتی مرکب از وزیران امور خارجه، اقتصاد و دارایی، نیرو، راه و ترابری و شماری از مشاوران رئیس جمهور، همراهی می کنند.
محمود احمدی نژاد در آستانه این سفر تاکید کرد که سیاست دولتش درباره عراق کمک به برقراری صلح و امنيت در این کشور است.
تدابیر امنیتی
نیروهای آمریکایی در تامین امنیت سفر رئیس جمهور ایران به بغداد، مشارکت نکرده اندتدابیر امنیتی شدیدی در بغداد برقرار شده و گفته می شود گشت های پلیس عراق، در هر صد متر خیابان منتهی به فرودگاه پایتخت، مستقر شده اند.
با این وجود، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، در تامین امنیت سفر رئیس جمهور ایران به بغداد، مشارکت نکرده اند.
ایالات متحده آمریکا، بارها ایران را متهم کرده است که از گروه های شبه نظامی شیعه عراق حمایت می کند. اما تهران همواره این اتهام را رد کرده است.
پیام جورج بوش
اما جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، به همتای ایرانی خود هشدار داد که به "صادر کردن تروریسم" خاتمه دهد.
دولت ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد می کند.
جورج بوش آن سخنان را روز شنبه (۱ مارس) در يک کنفرانس خبری در مزرعه شخصی خود در تگزاس پس از دیدار با آندرس فو راسموسن، نخست وزير دانمارک، بیان کرد.
وی گفت هرچند دولت عراق می تواند با ایران گفتگو کند، اما به گفته وی مقام های عراقی باید در گفتگوهایشان به طور صریح از ایران بخواهند که از حمایت نظامی شورشیان دست بردارد.
جورج بوش گفت که پیام مقام های عراقی به رئیس جمهور ایران باید این باشد که به ارسال تجهیزات و مهمات پیشرفته ای که شهروندان عراق را می کشد، خاتمه دهد.
دولت ایران بارها این اتهام آمریکا را بی اساس خوانده و بر عدم دخالت در امور داخلی عراق تاکید کرده است.
در چند دهه گذشته، اين اولین مرتبه است که یک مقام ارشد ایرانی به عراق سفر می کند.

هیچ نظری موجود نیست: