۱۳۸۶ اسفند ۱۶, پنجشنبه

گفتگوهای ایران و آمریکا در بغداد باز به تعویق افتاد

با وجود سفر یک هیات از کارشناسان ایرانی به عراق برای شرکت در مذاکرات با آمریکاییان این گفتگوها صورت نگرفته است.
روز پنجشنبه، 6 مارس (16 اسفند) به نقل از علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، گزارش شد که هیات ایرانی که روز چهارشنبه وارد عراق شده بود بغداد را به مقصد شهر کربلا ترک کرده و پس از انجام زیارت اماکن مذهبی شیعیان به ایران باز خواهد گشت.
روز چهارشنبه خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - ورود هیات ایرانی به بغداد را گزارش کرده و گفته بود که ریاست این هیات را رضا امیری مقدم برعهده دارد.
ایرنا افزوده بود که مذاکرات سه جانبه برای بررسی نحوه استقرار امنیت در عراق روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.
در همانحال، تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در روز چهارشنبه گفت که ترتیباتی برای تشکیل این جلسه در روز پنجشنبه صورت نگرفته و دولت آمریکا نیز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
خبرگزاری فرانسه ضمن ارسال گزارش تعویق جلسه مذاکرات سه جانبه به نقل از سخنگوی سفارت ایالات متحده در بغداد گفته است که مذاکرات سه جانبه در روز پنجشنبه صورت نمی گیرد.
هنوز علت بروز ابهام در مورد زمان برگزاری دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا مشخص نیست اما سخنگوی دولت عراق در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفته است که از آنجا که مقامات عراقی درگیر ترتیبات سفر اخیر رئیس جمهور ایران به بغداد بودند فرصت لازم را برای سازمان دادن مذاکرات سه جانبه نداشته اند.
تعویق قبلی
قرار بود کمیته کارشناسی ایران و آمریکا در ماه دسامبر سال گذشته بار دیگر تشکیل جلسه بدهد اما این جلسه به درخواست ایران به تعویق افتاد.
ماه گذشته اعلام شد که دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا با حضور کارشناسان دو کشور در زمینه های سیاست خارجی، امور امنیتی و نظامی برگزار می شود اما تاریخ معینی برای این جلسه اعلام نشد.
اولین دور مذاکرات ایران و آمریکا ماه مه سال گذشته در بغداد و با حضور سفیران دو کشور در عراق صورت گرفت که ریاست هیات های نمایندگی کشورهای خود را در دور بعدی گفتگوها در ماه ژوئیه نیز برعهده داشتند.
کوتاه مدتی پس از این مذاکرات، هیات های کارشناسی دو کشور در قالب کمیته سه جانبه بررسی مسایل امنیتی عراق گفتگوهایی را انجام دادند.
مذاکرات بغداد نخستین تماس رسمی و اعلام شده ایران و ایالات متحده از زمان قطع روابط سیاسی دو کشور در پی ماجرای گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 بوده است.
هر دو کشور تاکید داشته اند که در این گفتگوها تنها مسایل مربوط به امنیت عراق مورد مذاکره قرار گرفته و موضوعات دیگری مربوط به روابط دوجانبه، از جمله اختلاف بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی مطرح نشده است.
با وجود سه دور مذاکرات بین ایران و آمریکا، مقامات ایالات متحده در موارد متعدد دولت جمهوری اسلامی یا نهادهایی وابسته به آن را به کمک آموزشی و تسلیحاتی به شبه نظامیان شیعه در عراق متهم کرده اند
.

هیچ نظری موجود نیست: