۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

لاریجانی: غرب باید پیام مردم ایران را درک کند

مذاکره گر هسته ای سابق جمهوری اسلامی انتخابات اخیر مجلس را پیام مردم ایران برای غرب خوانده و همزمان مقامات روسی ضمن تاکید بر ادامه همکاری هسته ای با ایران خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور شده اند.
روز سه شنبه، 18 مارس (28 اسفند)، علی لاریجانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی و سرپرست سابق مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی که به نمایندگی قم در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی برگزیده شده، در سخنانی گفت که تلاش غرب برای دلسرد کردن رأی دهندگان در انتخابات اخیر بی نتیجه بوده است.
آقای لاریجانی که در حال حاضر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی است، گفته است که "غرب پس از این انتخابات باید صدای بلند ملت ایران را بشنود و پیام مردم این کشور را خوب درک کند."
به گفته آقای لاریجانی، کشورهای غربی کوشیده بودند با صدور قطعنامه و تهدید مانع از حضور مردم در انتخابات شوند اما در این تلاش خود شکست خوردند.
وی ظاهراً در اشاره به اظهارات مقامات غربی در انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات، گفت که "نتیجه انتخابات را دیدید و این سخنان شما در مورد انتخابات ایران، حکایت از انجماد ذهنی شما دارد."
اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به دلیل رد صلاحیت گسترده مخالفان دولت، رای دهندگان ایرانی از حق انتخاب لازم در انتخاب نمایندگان مجلس برخوردار نبوده اند و در نتیجه، این انتخابات با معیارهای بین المللی انطباق نداشته است.
علی لاریجانی با اشاره به دیدگاه های متفاوت جناح های مختلف در جمهوری اسلامی، خطاب به کشورهای غربی گفت "ملت ایران به رغم بحث های درونی خود، به سخنان رهبرش گوش داد و این انتخابات را به پیروزی رهبرش بر شما تبدیل کرد."
وی برگزاری انتخابات اخیر مجلس را پیروزی پیروزی توصیف کرد و آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی را عامل این پیروزی خواند.
مذاکره گر هسته ای سابق جمهوری اسلامی به مخالفان برنامه های هسته ای ایران گفت "ملت ایران هرگز مرعوب شما نمی شود و اقدامات خصمانه شما عملاً کینه مردم ایران را نسبت به شما بیشتر و عمیقتر می کند."
آقای لاریجانی همچنین درباره جناح موسوم به اصولگرا در جمهوری اسلامی که بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات، بیشترین کرسی های مجلس هشتم را نصیب خود کرده، گفت که آنان نباید مغرور شوند و به جای رفع مشکلات مردم، به بحث و جدل با جریان های سیاسی مختلف بپردازند.
لزوم توقف غنی سازی اورانیوم
همزمان روسیه ضمن حمایت از همکاری هسته ای آن کشور در ساخت نیروگاه بوشهر، غنی سازی اورانیوم در ایران را غیر ضروری دانسته است.
لاوروف: ارسال سوخت به بوشهر ایران را در ان پی تی نگه می داردسرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه ای که در شماره روز سه شنبه روزنامه روسیسکایا گازتا انتشار یافت گفته است که قطعنامه های شورای امنیت هیچ محدودیتی علیه تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر یا ساخت نیروگاه های مشابه در ایران وضع نکرده است.
آقای لاوروف گفت "اطمینان دارم که ساخت این نیروگاه هسته ای پربارترین کمک به حصول اطمینان از این است که ایران به تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - عمل می کند."
به گفته آقای لاوروف، ساخت نیروگاه بوشهر "لنگری است" که باعث می شود ایران به طور کامل در ان پی تی باقی بماند.
وزیر خارجه روسیه گفت که این کشور در روابط خود با ایران و سایر کشورها "در صدد تبرئه کسی نیست و نمی خواهد واقعیات را کتمان کند."
به گفته آقای لاوروف، سیاست خارجی روسیه در تمامی زمینه ها، از جمله در ارتباط با ایران، منحصرا تابع منافع روسیه و در چارچوب قوانین بین المللی دنبال می شود.
وزیر خارجه روسیه رعایت قوانین بین المللی را مبنای محکمی برای تلاش در حل و فصل مشکلات در روابط خارجی کشورها از جمله مسایل موجود بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دانست.
پیشتر، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفته بود که هیچ کشوری نباید از اقدام روسیه در ارسال سوخت اتمی برای نیروگاه بوشهر نگران شود.
این مقام روسی در عین حال اظهار داشته بود که با توجه به تامین سوخت اتمی نیروگاه بوشهر توسط روسیه، "ایران برای سالهای متمادی نیازی به غنی سازی اورانیوم در داخل آن کشور نخواهد داشت."
اظهارات این مقام روسی تکرار دیدگاه روسیه است که هنگام ارسال نخستین محموله سوخت اتمی برای بوشهر در بیانیه وزارت خارجه آن کشور انعکاس یافته بود.
در آن زمان مقامات جمهوری اسلامی تاکید ورزیدند که به منظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های اتمی دیگری که در نظر دارند در آینده تاسیس کنند به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهند داد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی از ایران خواسته است فعالیت در زمینه غنی سازی را به حالت تعلیق در آورد و برای وادار کردن جمهوری اسلامی به پذیرش این خواست خود، برخی تنبیه های بین المللی را علیه ایران وضع کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: